اردوغان چگونه بازهم ترامپ را بازی داد

© REUTERS / Joshua Robertsاردوغان چگونه بازهم به ترامپ بازی داد
اردوغان چگونه بازهم به ترامپ بازی داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور آشتی ناپذیر ترکیه خود را تا تریبون کاخ سفید رساند، تا با صدای بلند دیدگاه های خود را بیان کند. و رئیس جمهور ایالات متحده تقریباً به هیچ چیزی دست نیافت.

لارا سیلیگمان (Lara Seligman) در مطلب منتشره در نشریه Foreign Policy (امریکا) می نویسد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در روز چهارشنبه هنگام که در پهلوی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریكا در تالار شرقی كاخ سفید پس از ملاقات دلخواه در دفتر بیضوی ایستاده بود، فرصتی نادر برای خطاب به جامعه امریكا و میلیون ها بیننده خارجی کسب کرد.

 دیدار ترامپ و اردوغان در کاخ سفید - اسپوتنیک افغانستان
دیدار ترامپ و اردوغان در کاخ سفید

و هیچگونه اطمینان به اینکه ترامپ اصلاً از این چیزی دریافت کند، وجود نداشت.

علیرغم اینکه اردوغان آشکارا قواعد و توافقات غرب را رعایت نمی کند (وی تخنیک نظامی روسیه را خریداری می کند، روزنامه نگاران را به زندان می اندازد، مداخله خونین را در شمال- شرق سوریه آغاز کرد و گویا به دست نشاندگان خود – اعراب سوریه - اجازه داد که بدون هیچ مانعی مرتکب جنایات جنگی شوند)، ترامپ وقت زیادی سخنان خود را به تمجید از همتای ترک خود وقف نمود.

ترامپ گفت: "ترکیه، همانطور که به همه معلوم است، بهترین متحد عالی ناتو و شریک استراتژیک ایالات متحده در سراسر جهان است." و از اردوغان  به خاطر مساعی او در باره حفظ رژیم آتش بس در شمال- شرق سوریه (اگرچه عملیات جنگی هیچگاه قطع نشده اند) و به خاطر "همکاری مهم و قابل ملاحظه" ترکیه در پیشبرد عملیات در افغانستان و علیه "دولت اسلامی" (سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه – تبصره مدیریت مسوول) سپاسگذاری نمود. در حقیقت، در نابودسازی ابوبکر البغدادی رهبر "دولت اسلامی" در طی عملیات ویژه ایالات متحده که فقط در چند کیلومتری مرز ترکیه با عراق اتفاق افتاد، ترکیه هیچگونه نقش قابل ملاحظه بازی نکرد.

ترامپ گفت: "من دوستدار بزرگ رئیس جمهور هستم."

دونالد ترامپ و رجب اردوغان - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ اعتراف کرد که هوادار مهم اردوغان است

ترامپ در مورد اتهامات راجع به جنایات وحشتناک جنگی و نقض حقوق بشر هنگام مداخله از طرف اعراب سوریه، دست نشانده های ترکیه - از جمله استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید علیه مردم ملکی، اعدام زندانیان و تجاوز به زنان و کودکان ، هیچ چیزی نگفت.

و اردوغان در عین حال در بیشترین بخش بازدید خود در برابر کمره ها سخنرانی میکرد و از "نیروهای دفاع خودی مردمی" کرد (YPG) ، که اساس اتحاد نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل میدهند و فعالیت های آن تا حد زیادی به شکست "دولت اسلامی" (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) انجامید، با شدت انتقاد مینمود و آنها را به این متهم می ساخت که در نتیجه انفجار بمب در شهر تل ابیض سوریه در این ماه 13 غیرنظامی را کشته است. ترکیه YPG را جناح نظامی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می داند که چندین دهه در ترکیه جنگ های چریکی پیش می برد.

هشداری اردوغان به ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
هشداری اردوغان به ترامپ

کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست در دفتر بیضوی صورت گرفت، آخرین نمونه آن است که ترامپ چگونه فقط یک ماه پس از آنکه وی نیروهای امریکایی را از منطقه در مرز ترکیه با سوریه خارج کرد و شرایط را برای حمله ترکیه به «قطعات» "نیروهای دفاع خودی مردمی" کرد (YPG) ایجاد کرد، به اراده اردوغان تسلیم شده است.

رجیپ سایولو (Ragip Soylu)، روزنامه نگار ترک در توییت خود نوشت: "اردوغان باید خوشحال باشد که ترامپ تریبون را برای ایراد سخنرانی از کاخ سفید برای او فراهم کرد، تا از خود دفاع کند، در حالی که [حکومت] وی دائما مورد حمله رسانه های [بین المللی] قرار می گیرد. این پیروزی تبلیغاتی اردوغان است. کانال های تلویزیونی جهان اصلاً طی 15 دقیقه به طور بلاوقفه اظهارات وی را پخش می کردند".

ملاقات در دفتر بیضوی که جمعی از سناتورهای ارشد از جمله لیندسی گراهام نیز در آن حضور داشتند، می توانست فرصتی برای این دو رهبر باشد، تا بر توافق نامه ای در مورد بسیاری از موضوعات، مانند خرید S-400 ترکیه از روسیه که طیارات شکاری امریکایی را تهدید می کند و معامله بالقوه تجارتی به ارزش 100 میلیارد دالر دست یابند. ولی در مورد هیچ یک از این موضوعات توافق حاصل نشد.

ترامپ: خرید اس-400 روسی توسط ترکیه چالش بزرگی برای روابط دو کشور است  - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: خرید اس-400 روسی توسط ترکیه چالش بزرگی برای روابط دو کشور است

ترامپ راجع به خریداری S-400 گفت:« ما همیشه درباره این موضوع صحبت می کنیم. امروز نیز در مورد این صحبت کردیم. ما در آینده نیز در مورد این صحبت خواهیم کرد. من امیدوارم که بتوانیم این وضع را حل کنیم». و افزود که رهبران به معاونین خود هدایت دادند که «فوراً کار بالای حل این پرابلم، مربوط به خریداری S-400 را آغاز کنند».

اما طوریکه کارشناسان می گویند، اردوغان بار دیگر به طرز ماهرانه ای در مورد موضوع سیستم دفاع هوایی S-400، ترامپ را بازی داد. توماس کاراکو از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت: توافق ساده در مورد امتناع از درآوردن S-400 به حالت آماده باش اصلاً گذشت شمرده نمی شود و به آسانی لغو شده میتواند.

 کاراکو گفت، اردوغان دلایل زیادی برای خرید S-400 داشت، اگرچه در عوض ایالات متحده سیستم دفاع هوایی پاتریوت (Patriot) را که توسط شرکت نظامی-صنعتی ایالات متحده Raytheon ساخته می شود، پیشنهاد کرد. دلیل اصلی سیاسی است، خرید مجتمع های دفاع هوایی S-400 "به پاس احترام" به رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین صورت گرفته است. دلیل دیگر این امر فنی است، زیرا رادار مجتمع S-400 امکان شلیک در 360 درجه بر اهداف را در همه جهات فراهم می کند، ولی پاتریوت بسیار گرانبها – فقط در 180 درجه شلیک کرده میتواند. و اردوغان بعد از تجربه سال 2016 (در طی کودتای ناموفق)  که طیارات  F-16امریکایی نیروی هوایی ترکیه حملات را علیه نیروهای وفادار به رئیس جمهور انجام داد، به سیستم دفاع هوایی نیاز دارد که برای از بین بردن طیارات ساخته شده در غرب استفاده شود.

اما باز هم، اردوغان ترامپ را با درونمای خرید پاتریوت فریب میدهد، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این گفتگوها به چیزی منجر خواهد شد یا خیر.

کاراکو گفت: "آنها مانند گذشته ما را توسط دورنمای خرید « پاتریوت» بازی میدهند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала