رولا غنی: محتوای گفت و گوهای صلح توسط خلیلزاد کتمان شده است

© Photo / Office of the First Lady of Afghanistan FBرولا غنی: محتوای گفت و گوهای صلح توسط خلیلزاد کتمان شده است
رولا غنی: محتوای گفت و گوهای صلح توسط خلیلزاد کتمان شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بانوی نخست افغانستان فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را متهم به کتمان محتوا در  گفت و گوهای صلح قطر کرد.
بانوی نخست: استادان دانشگاه امریکایی آزاد نخواهند شد - اسپوتنیک افغانستان
بانوی نخست: استادان دانشگاه امریکایی آزاد نخواهند شد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، رولا غنی بانوی نخست افغانستان، که در یک گفت‌وگو در مرکز مطالعات راه‌بردی امریکا، سخن می‌گفت، درباره گفت و گوهای صلح چنین دیدگاهش را بیان داشت:- "در ماه مارچ ما در یافتیم که امریکا با طالبان در دوحه گفت‌وگو می‌کند. برای ما پیش از پیش چیزی گفته نشده بود و نماینده امریکا صحبت می کرد اما او هیچگاه گزارش کتبی نمی داد و هرگز هم درباره چیز هایی که او بحث می کرد وضاحت نمی داد".

در همین حال، خانم غنی نشست دوحه را به دلیل حضور نداشتن اکثریت شهروندان افغانستان نشست صلح نمی نامد. او تاکید دارد، که تا زمانیکه رهبر و مالکیت روند گفت‌وگو های صلح را خود افغانستانی ها در دست نگیرد هیچ گفت‌وگوی روی صلح افغانستان به نتیجه نخواهد رسید.

وی می گوید: برای آوردن صلح در کشور نیاز به دیگران نیست چون حکومت افغانستان بلد است چگونه با این باره بر خورد کند. همچنان، بانوی نخست افغانستان می‌افزاید، که دولت افغانستان بلد است چگونه با معامله صلح بر خورد کند.

بانوی نخست افغانستان می‌افزاید:- "ما به دیگران نیاز نداریم که برای ما صلح بیاورد ما بلد هستیم که چگونه انجامش دهیم. اکثریت افغان ها در نشست دوحه و مسکو اشتراک نداشتند از همین رو من به هیچ یک ازین نشست ها را نشست صلح نمی دانم".

از سویی هم، وی از قربانی‌های سربازان ایالات متحده در افغانستان قدردانی می‌کند و می‌افزاید که اکنون از ۳۶۴ ولسوالی در افغانستان، تنها ۱۲ ولسوالی آن در  در اختیار طالبان قرار دارد.

همزمان با این، شماری از دیپلمات پشیین کشور، تنها راه رسیدن به صلح را گفت‌وگوهای میان افغانستانی می‌دانند.

علی احمد جلالی، وزیر داخله پیشین، در این باره می‌گوید:- "برای رسیدن به صلح گفتگو های مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان مهم است و اینگونه گفتگو ها نیاز به یک اتش بس و کاهش خشونت از سوی دو طرف دارن".

اما پیش از این نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که همه ای معلومات درباره گفت‌وگو های صلح قطر را مرحله به مرحله با حکومت افغانستان شریک می ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала