عبدالله: از همه گزینه ها استفاده می کنیم، خواب 2014 را نبینید

© Photo / Facebook/moiعبدالله: از همه گزینه ها استفاده می کنیم، خواب 2014 را نبینید
عبدالله: از همه گزینه ها استفاده می کنیم، خواب 2014 را نبینید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اجراییه دولت افغانستان گفت، که از همه گزینه های مشروع برای متوقف کردن روند بازشماری آرا استفاده می‌کنیم.
  توقف بازشماری آرا؛ اعتراض عبدالله نتیجه داد  - اسپوتنیک افغانستان
توقف بازشماری آرا؛ اعتراض عبدالله نتیجه داد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان، هشدار می‌دهد که تیم «ثبات وهمگرایی» از هر وسیله‌ی قانونی برای متوقف کردن روند بازشماری آرا کار خواهد گرفت.

عبدالله کمیسیون انتخابات را به جانبداری از دسته انتخاباتی «دولت ساز» متهم می کند و می‌گوید، که این نهاد باید نخست روی سرنوشت حدود ۳۰۰ هزار رای اختلاف برانگیز با دسته‌های انتخاباتی به توافق برسد.

عبدالله از ادامه روند بازشماری آرا هشدار داده، میگوید:- "اگر کمیسیون به اسرع وقت همین امروز تجدید نظر نکند سر تصمیم خود؛ معنایش تصامیم بعدی است. این ها به دست خود مشروعیت انتخابات را زیر سوال می‌برد…این ها دوام میدهند (روند بازشماری را دوام می‌دهند) در غیاب ناظرین مان، در غیاب ناظرین سایر کاندیدان".

اختلاف اصلی بر سر حدود ۳۰۰هزار رایی است که خارج از زمان و یا بدون اطلاعات بایومتریکی ثبت شده اند و تیم «ثبات و همگرایی» نیز خواهان باطل شدن این آرا است.

اما کمیسیون انتخابات روز گذشته ۱۳۷هزار رای بی اطلاعات بایومتریک و بیشتر از ۱۰۲هزار رای خارج از زمان رای دهی را مورد تایید قرار داد.

آقای عبدالله همچنان در واکنش به کشته شدن یکی از ناظرانش در کندز میگوید:- "شرم است به آن رییس جمهور غاصب که با تقلب یک بار در انتخابات به چوکی نشست و امروز در زیر همان نظام خود را سرقوماندان اعلی میگیرد، یک ناظر که به خاطر نظارت و یا به خاطر دفاع از حق و بخاطر مقابله با کار غیرقانونی به شهادت میرسد".

از سویی هم شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، و نیز دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» نیز در اعلامیه ای بار دیگر روند بازشماری آرا را تحریم کرد و آنرا تلاش بر قانونی ساختن آرای تقلبی می‌داند.

عارف کیانی  سخنگوی دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» میگوید:- "روند بازشماری تنها قانونی ساختن آرای تقلبی است".

نعیم اصغری مسئول برنامه‌های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان میگوید:- "اگر برنامه‌های کمیسیون همین گونه بدون قناعت دادن به شرکای انتخاباتی پیش برود، بحران انتخاباتی در پیش خواهد بود".

یادآوری می کنیم، که تا اکنون روند بازشماری آرا در شماری از ولایت‌ها متوقف و در شماری دیگر با موجی از اعتراض ها روبرو شده است. برای عملی کردن این روند از نیروهای امنیتی هم کار گرفته شده است. اما رییس دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی خواهان بی طرف ماندن نیروهای امنیتی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала