رشد سه درصدی اقتصاد افغانستان

© Photo / Facebook/MoFرشد سه درصدی اقتصاد افغانستان
رشد سه درصدی اقتصاد افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مالیه افغانستان از رشد اقتصادی افغانستان به بالاترین سطح از ابتدای حکومت وحدت ملی خبر داد.
تاثیرات بندر چابهار در اقتصاد افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تاثیرات بندر چابهار در اقتصاد افغانستان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، وزارت مالیه‌ افغانستان از رشد اقتصادی این کشور از ۲.۷ درصد در سال مالی گذشته (۱۳۹۷) به سه درصد در سال مالی  روان خبر داد.

در اعلامیه‌ای که امروز (سه‌شنبه، ۲۸ عقرب) از سوی وزارت مالیه افغانستان به نشر رسیده، آمده است، که عمده‌ترین دلایل این رشد، ایجاد دهلیزهای هوایی با کشورهای منطقه و رشد در سکتور زراعت می‌باشد.

به نقل از اعلامیه، از طریق این دهلیزهای هوایی صادرات کشور بهبود یافته است و رشد اقتصادی نیز با اتکا به سکتورهای زراعت و صادرات محصولات زراعتی در جریان سال جاری مالی بلند بوده است.

وزارت مالیه نوشته است، که اکنون سهم زراعت در مجموع تولیدات ناخالص داخلی حدود ۲۲.۳ درصد می‌باشد.

از سویی هم، این وزارت تأکید کرده است، که این رقم رشد اقتصادی بیشتر از رشد ۲.۱۴ درصدی رشد جمعیت افغانستان بوده است.

براساس اعلامیه‌ی وزارت مالیه، رشد اقتصادی در حالی افزایش یافته است که نهادهای تمویل‌کننده‌ی افغانستان با توجه به برگزاری انتخابات و روند صلح و نابسامانی‌های ناشی از آن، سقف رشد اقتصادی افغانستان ۲.۷ درصد پیش‌بینی شده بود.

در همین حال در اعلامیه تأکید شده است، که «اگر شرایط اقلیمی در کشور مساعد باشد و در سکتور زراعت افغانستان کدام صدمه جدی وارد نگردد»، تولیدات ناخالص داخلی اسمی سکتور زراعت از ۳۳۷.۶ میلیارد افغانی به ۳۷۲.۲ میلیارد افغانی در سال مالی ۱۳۹۹ خواهد رسید.

براساس معلومات این وزارت، رشد اقتصادی کشور برای سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۳.۴ درصد تخمین گردیده است که افزایش ۰،۵ درصدی را در مقایسه با سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала