نظرسنجی: تنها 30 درصد کودکان افغان در مکاتب احساس مصوونیت می‌کنند

© Sputnik / Zuhal Sarhadنظرسنجی: تنها 30 درصد کودکان افغان در مکاتب احساس مصوونیت می‌کنند
نظرسنجی: تنها 30 درصد کودکان افغان در مکاتب احساس مصوونیت می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر بنیاد نظر سنجی دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان، هفتاد درصد کودکان افغان در مکاتب احساس مصوونیت نمی‌کنند، از هر سه کودک در افغانستان دو کودک در مسیر مکتب، نگران انفجار اختطاف و سایر رویدادهای خشونت بار اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، یافته های این سازمان که با 90 کودک و 600 پدر در چهار ولایت افغانستان از جمله کابل، بلخ، فاریاب و سرپل انجام شده است، نشان می‌دهد که 95 در صد از پدران تجربه کودکان شان از جنگ را تایید کرده اند.

سازمان حمایت از کودکان: کودکان افغان جزجنگ چیزی دیگری نمی دانند - اسپوتنیک افغانستان
سازمان حمایت از کودکان: کودکان افغان جز جنگ چیزی دیگری نمی دانند

بر اساس این گزارش تنها 30 درصد از کودکان در مکتب ها احساس مصوونیت می‌کنند. این سازمان همچنان گفته است که کودکان افغان در محیط خشونت‌بار زندگی می‌کنند و از بیماری‌های روانی رنج می‌برند.

مریم عطایی سخنگوی دفتر حمایت از اطفال «سیف چلدرن» میگوید: «ما از طرف های درگیر در جنگ می خواهیم که در جریان جنگ و در جریان درگیری باید مصوونیت کودکان در نظر گرفته شود».

بر بنیاد آمار دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان، از سال 2013 میلادی به این طرف حدود 1153 مکتب در افغانستان از منازعات مسلحانه آسیب دیده و تنها در سال گذشته میلادی 337 مکتب در این کشور از جنگ متاثر شده اند. وزارت معارف هم بسته شدن 400 مکتب را در سراسر افغانستان می پذیرد.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف می‌گوید: «مکاتب که به دلیل جنگ و ناامنی به کوتاه مدت مسدود می شود طبق پروسیجر ما دوباره باز می شوند ولی ما هنوز 400 مکتب مسدود در سراسر افغانستان داریم».

این اداره استفاده از مکاتب را به حیث مراکز رای دهی یکی از مهم‌ترین دلایل بیشتر شدن خشونت ها گفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала