اولین نقشه جهانی تایتان (زحل) ساخته شد

© Photo / NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute اولین نقشه جهانی تایتان (زحل) ساخته شد
 اولین نقشه جهانی تایتان (زحل) ساخته شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه کاسینی، اولین نقشه جهانی تایتان- بزرگترین قمر زحل را ایجاد کردند.

به گزارش اسپوتنیک، تایتان بزرگترین ماهواره کیهان و تنها مکان شناخته شده در منظومه شمسی، غیر از زمین است که دارای دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها است، با این وجود، این دریاها و دریاچه‌ها بیشتر از مایع متان پر شده‌اند و برعلاوه در آنجا باران نیز می بارد.

ستاره ‌شناسان برای اولین بار از اطلاعات ماموریت کاسینی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای نقشه برداری از سطح تیتان، بزرگترین قمر زحل استفاده کرده‌اند.

سفینه فضایی کاسینی از سال 2004 تا 2017  بیش از 120 بار به دور زحل چرخید و مقادیر زیادی اطلاعات درمورد این سیاره گازی و قمرهای آن جمع‌آوری کرد. این ماموریت به محققان اجازه می‌داد از اتمسفر غلیظ این قمر به سطح آن نگاه و اراضی آن را با جزئیات بی سابقه بررسی کنند.

Saturn and Enceladus - اسپوتنیک افغانستان
رازتخریب حلقه سیاره "زحل" کشف شد

این نقشه نشان می‌دهد که تقریباً دو سوم سطح تیتان از دشت‌های مسطح تشکیل شده و 17 درصد آن عمدتا در اطراف استوا، از تپه های ریگی شکل گرفته از باد پوشیده شده است. حدود 14 درصد از سطح تیتان به عنوان «تپه‌ای یا کوهستانی» و 1.5 درصد از مناطق «لابیرنت »، با دره‌های حک شده از باران و فرسایش، طبقه ‌بندی می‌شوند.

تیتان اتمسفری شبیه زمین دارد. این قمر باد، باران و کوه دارد. تیتان جهانی واقعا جالب است و یکی از بهترین مکان‌ها در منظومه شمسی است که می‌توان در آنجا به دنبال حیات گشت.

به غیر از زمین، تیتان تنها سیاره در منظومه شمسی است که بر سطح آن نهادهای شناخته شده مایع وجود دارد. با این وجود، این دریاها و دریاچه‌ها بیشتر از مایع متان پر شده‌اند تا از آب و آن‌ها تنها 1.5 درصد سطح این قمر را در بر می‌گیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала