امریکا از اعتراضات در ایران توسط کشتی طیاره بردار حمایت میکند

© AFP 2023 امریکا از اعتراضات در ایران توسط کشتی طیاره بردار حمایت میکند
 امریکا از اعتراضات در ایران توسط کشتی طیاره بردار حمایت میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حسن روحانی رئیس جمهور ایران از "پیروزی بر بی نظمی ها" خبر داد كه هفته گذشته این كشور را فرا گرفت. او ایالات متحده را به سازماندهی بی نظمی ها متهم كرد. ولی این اطلاعات رسمی است. راجع به وضعیت واقعی در کشور که در آن اینترنت قطع شده، معلومات وجود ندارند.

در عین زمان، پنتاگون یک کشتی طیاره بردار را به سواحل ایران روان کرده و پیش از این وزارت امور خارجه همبستگی کامل خود را با ایرانیان شورشی ابراز داشته بود. این رویدادها چقدر باهم مربوط هستند؟

پایان ناآرامی ها در ایران - اسپوتنیک افغانستان
پایان ناآرامی ها در ایران

رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، کشورهای دیگر - ایالات متحده و اسرائیل و همچنین "نیروهای ارتجاعی منطقه" را به سازماندهی ناآرامی ها در این کشور متهم ساخت. به این نام در تهران معمولاً شیخ نشین های خلیج فارس یاد می کنند.

روزنامه «کمرسانت» به نقل از روحانی نوشته: "آنها قصد داشتند امنیت و سیستم سیاسی را تضعیف کنند، آنها می خواستند که با این فشار مردم را برای برآمدن به خیابانها مجبور کنند، اما آنها نتوانستند به این امر موفق شوند." رئیس جمهور به سرویس های ویژه در مورد تحقیق دستور داد كه "چه كساني به خیابان ها برآمده بودند، با چه نيات و آنها برای نابودی ملکیت های مردم و جان آنها چه کار کرده اند".

وزارت خارجه روسیه: امریکا از ناآرامی ها در ایران برای تضعیف معاهده هسته ای استفاده میکند - اسپوتنیک افغانستان
وزارت خارجه روسیه: امریکا از ناآرامی ها در ایران برای تضعیف معاهده هسته ای استفاده میکند

روحانی در مورد افزایش قیمت بنزین که در واقع دلیل ناآرامی ها بود، توضیح داد: تصمیم در مورد این "به هدف دستیابی به خودکفایی و عدالت اجتماعی" انجام شده است. حکومت قبلاً قول داده بود كه به آن بخشهای جامعه كه بیشتر از هزینه بالای بنزین صدمه دیده، كمك مالی نماید.

طور که قبلاً روزنامه VZGLYAD گزارش داده بود، از تاریخ 15 نوامبر پس از افزایش شدید قیمت بنزین، موجی از اعتراضات خیابانی در شهرهای ایران افزایش یافت که در بسیاری از مناطق به آشوب و شورش تبدیل شده است. آشوبگران به آتش کشیدن بانک ها، مغازه ها، تانک های بنزین دست زده و با پولیس درگیر شدند. خبر داده شده که برخی از آشوبگران بر ماموران پولیس توسط سلاح آتشی آتش گشوده اند. اطلاعاتی در دست است که در حال حاضر از یک صد تا دوصد نفر در درگیری با پولیس جان خود را از دست داده اند. آمارهای رسمی در مورد قربانیان هنوز وجود ندارند. در این زمینه، مقامات اینترنت را خاموش کرده و به همین دلیل هنوز هیچ اطلاعات موثقی درباره میزان ناآرامی ها در دست نیست. اگرچه مقامات روز چهارشنبه اعلام کردند "پیروزی بر شورش ها" دستیاب شده، اما خارجی ها که از ایران باز می گردند می گویند اوضاع در آنجا کاملاً پرتنش است و اعتراضات به پایان نه رسیده اند.

از همان آغاز ناآرامی ها، مقامات امریکایی حمایت خود را از "مردم ستم دیده " ایران ابراز داشتند و استفاده از زور را علیه تظاهرکنندگان محکوم کردند. این در بیانیه مشترک کاخ سفید و وزارت امور خارجه بیان شد. همبستگی با تظاهرکنندگان توسط فرانسه و آلمان نیز ابراز شده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه، ایالات متحده را نسبت "تظاهر ریاکارانه" حمایت از مردم ایران محکوم کرد و از هموطنان خواست تا به واشنگتن اعتماد نکنند.

کاخ سفید - اسپوتنیک افغانستان
امریکا از اعتراضات در ایران حمایت کرد

تقریباً در عین زمان که روحانی سخنان خود را در مورد "پیروزی بر آشوب ها" بیان میکرد، مشخص شد که کشتی طیاره بردار "آبراهام لینکلن" امریکایی به سواحل ایران نزدیک شده است. به گزارشTASS ، کشتی از تنگه هرمز عبور کرد. در هفته های آینده تعداد سربازان امریکایی در عربستان سعودی از یک و نیم هزار فعلی به سه هزار افزایش می یابد. پیش از این طیارات شکاری F-35 و راکت های دفاع ضد هوایی پاتریوت به پایگاه هوایی امارات ارسال شده اند. درمجموع، در این منطقه 14 هزار نظامی امریکایی جابجا شده اند. به گفته دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا ، تمام این اقدامات برای مقابله با ایران انجام شده است.

آقای قربانوف متخصص کشورهای خاورمیانه، انتقال سربازان را تمایل افزایش فشار روانی به ایران - هم بر مقامات و هم برای جامعه - میداند.

او گفت:"امریکایی ها اکثراً به عمال داخلی خود در داخل ایران تکیه می کنند، آنها می خواهند سناریوی بولیوی را تکرار کنند".

اما برخلاف بولیوی، مقامات ایران اوضاع در کشور را کاملاً کنترل می کنند. "

وی یادآور شد: کشتی های طیاره بردار امریکایی مرتباً به سواحل ایران نزدیک می شوند اما این چیزی نیست جز نمایش قدرت. این کارشناس تأکید می کند که ایالات متحده از حمله به جمهوری اسلامی می ترسد، اما آنها فقط می توانند تحریم ها علیه ایران را تشدید کنند، ضربات جدیدی به اقتصاد آن وارد کنند و چیز دیگری کرده نمی توانند.

برخلاف قربانوف، ولادیمیر ساژین، محقق ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسیه، ظاهر موجودیت "آبراهام لینکلن" را در نزدیکی سواحل ایران فقط یک تصادف می داند.

پمپ بنزین تهران  - اسپوتنیک افغانستان
جزئیات اعتراضات مردم به بلند رفتن نرخ بنزین در ایران+عکس

در عین زمان، ساژین کاملاً به سخنان روحانی در این باره اعتماد می کند که اعتراضات به پایان رسیده است. او معتقد است: "اکنون عواقب آن از بین می روند."

شرق شناس سیدغفوروف معتقد است كه ایالات متحده علیه تهران از روشهای ظریف تر مبارزه، نسبت به اعزام ساده کشتی طیاره بردار به سواحل ایران استفاده خواهد كرد.

باید گفت، عصر چهارشنبه، رضا ارداکانیان، وزیر انرژی ایران اعلام کرد که روز پنجشنبه با درخواست وام 5 میلیارد دالری به تهران، به مسکو پرواز می کند. در حقیقت، مذاکرات مربوط به وام برای مدت زمان طولانی- از سال 2015- ادامه دارد. اما روحانی اکنون به یافتن پول برای کمک های وعده داده شده به فقیرترین بخش های جامعه نیاز فوری دارد، بنابراین نمی توان رد کرد که سفر وزیر ارداکانیان به مسکو اصلاً برنامه ریزی نشده، بلکه کاملاً فوری بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала