امریکا: چین هیچ گام سازنده در امور افغانستان برنداشته است

© Sputnik / K. Akifiامریکا: چین هیچ گام سازنده در امور افغانستان برنداشته است
امریکا: چین هیچ گام سازنده در امور افغانستان برنداشته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی گفت چین برای ثبات در افغانستان گامی برنداشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، الیس ویلز، معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی می گوید که حکومت چین تاکنون به عنوان بازیگر واقعی در توسعه و ثبات سازی افغانستان گامی برنداشته است.

دولت چین آماده برگزاری بین الافغانی نیست - اسپوتنیک افغانستان
چین آماده برگزاری نشست بین الافغانی نیست

او می افزاید که بیجنگ می خواهد برای دریافت راه حل سیاسی به بحران افغانستان با واشنگتن همکاری کند، اما تا کنون این همکاری صورت نگرفته است.

به گفته ویلز چین حتی برای استخراج یک معدن مس در افغانستان وعده کرده بود عملی نکرده است: "دربارۀ این‌که امریکا و چین همکاران مهم در دریافت راه حل سیاسی افغانستان باشند، فرصت‌ها را می‌بینیم. سفیر خلیل‌زاد، در کنار بازیگران دیگر منطقه‌یی با همتای چینی‌اش به‌گونۀ معمول دیدار می‌کند، اما من این را که چین همچون یک کمک کنندۀ واقعی برای با ثبات سازی افغانستان گام‌هایی برداشته باشد، ندیده‌ام".

او همکاری با پاکستان را یک نیاز می داند و گفت: " ظرفیت این وجود دارد تا پاکستان گام‌هایی را برای محدود سازی عناصر هراس‌افگن که ابزار نیابتی اند، بردارد و نقطه گسترش روابط در همین  نهفته است".

این در حالی است که حکومت چین میزبان مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان خواهد بود، دولت افغانستان نیز می گوید که هیئتی را برای شرکت در این نشست ایجاد کرده است، اما تاکنون زمان برگزاری آن مشخص نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала