تکمیل شدن بازشماری و تفتیش آرا در ۲۵ ولایت

© Sputnik / Firooz Mashoofتکمیل شدن بازشماری و تفتیش آرا در ۲۵ ولایت
تکمیل شدن بازشماری و تفتیش آرا در ۲۵ ولایت  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از مجموع ۲۵ ولایت که روند بازشماری در آن به پایان رسیده، مواد ۱۷ ولایت به کابل رسیده است.
کمیسیون انتخابات از بازشماری آرا در ۱۲ ولایت خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
کمیسیون انتخابات از بازشماری آرا در ۱۲ ولایت خبر داد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز،  مسئولان در دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، که روند بازشماری و تفتیش آرا در ۲۵ ولایت تکمیل شده و تا پایان امروز (جمعه، ۱ قوس) این روند در دو ولایت دیگر نیز به پایان می‌رسد.

حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات گفت، که روند بازشماری و تفتیش آرا در ولایت‌های ننگرهار و کندهار به‌دلیل زیادبودن آن تا کنون به پایان نرسیده است.

آقای ننگ همچنان گفت، که در هفت ولایت دیگر هواداران شماری از تیم‌های انتخاباتی اجازه‌ی بازشماری و تفتیش آرا را نداده‌اند.

او افزود، که از مجموع ۲۵ ولایت که روند بازشماری در آن به پایان رسیده، مواد ۱۷ ولایت به کابل رسیده و کار «انتری»، «اسکن» و «بررسی» آن به پایان رسیده است.

رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات علاوه کرد، که فردا (شنبه، ۲ قوس) اگر وضعیت آب و هوا خوب باشد، مواد تمامی ۲۷ ولایت به کابل خواهد رسید.

آقای ننگ در مورد هفت ولایتی که در آن اجازه بازشماری آرا داده نشده است، گفت: آنان گزارش کلی خود را آماده و برای فیصله‌ی بعدی به بورد رهبری کمیسیون می‌فرستند تا در مورد آن تصمیم گرفته شود.

یادآوری می کنیم، که روند بازشماری آرا در تاریخ ۱۸ عقرب آغاز شد. کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که در این روند آرای هشت‌هزار و ۲۵۵ محل رأی‌دهی بازشماری و تفتیش می‌شود.

شماری از تیم‌های انتخاباتی از جمله «ثبات و همگرایی»، «امنیت و عدالت» و «صلح و عدالت اسلامی» این اقدام کمیسیون انتخابات را خلاف قانون خوانده و با آن مخالفت کردند.

این تیم‌های انتخاباتی استدلال می‌کردند که نخست باید آرای بیومتریک نشده از آرای بیومتریکی تصفیه شود. حدود ۳۰۰ هزار رأی از آرای جنجالی در این مورد است که شماری از تیم‌های انتخاباتی خواستار ابطال آن شده‌اند.

روند بازشماری آرا به دلیل این مخالفت‌ها با یک وقفه‌ی سه روزه مواجه شد و در تاریخ ۲۶ عقرب از سر گرفته شد. در دور دوم بازشماری نیز هواداران شماری از تیم‌های انتخاباتی در هفت ولایت کشور اجازه نداده‌اند که بازشماری و تفتیش آرا انجام شود.

از سویی هم جنجال‌ها و مخالفت شماری از تیم‌های انتخاباتی با روند بازشماری و تفتیش آرا باعث شد تا تقویم انتخاباتی برای بار دوم نقض شود و هنوز هم معلوم نیست که نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چه وقت اعلام خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала