در عربستان سعودی چگونه تفریح میکنند

عضو شوید
نمایش فلم ها، نمایش نامه های تیاتری و موزیم ها – این همه تفریحات را باشندگان عربستان سعودی، کشوری که تا چندی قبل یکی از بسته ترین کشورهای جهان شمرده میشد، دوباره برای خود می گشایند. از همینرو مرکز فرهنگ جهانی عبدالعزیز- عصری ترین مجتمع که به اساس پروژه بیروی مهندسی مشهور نارویی ساخته شده – محبوبیت کسب کرده است.

انا کوچارووا خبرنگار خبرگزاری «ریا نووستی» به ساحل خلیج فارس – به شهر دهران، جای که این مجتمع قرار دارد، سفر نموده است.

عمارت مرکز فرهنگ جهانی عبدالعزیز (ITHRA) در فاصله دور از مرکز شهر دهران قرار دارد. این عمارت شباهت زیادی به سنگهای عظیم در بیابان دارد: پنج «خرسنگ» عظیم که توسط لوله های فلزی پوشانیده شده، در روز در آفتاب می درخشند و نور چراغ ها را در تاریکی منعکس می سازند. در اطراف آن گلدان عظیم از نباتات از مناطق مختلف کشور اعمار شده است. شام بر روی برج مرکزی تزئینات انتزاعی نمایش داده میشوند و معماری مدرن یک مسجد کوچک و شیشه های رنگی ساختمان همجوار برای نمایشگاه های انجینیری به زیبایی تنویر میشوند.

فاطمه الرشید، مدیر ITHRA میگوید: "مرکز فرهنگی ما اولین موسسه این نوع است. بازدیدکنندگان تجربه خاصی کسب می کنند و چیزهای زیادی در اینجا برای آنها به کشف مبدل می شوند. مردم به مساجد می روند، می توانند مدتی را در ساحل بگذرانند، به مراکز خرید مراجعه کنند. در کشور، البته، چندین موزیم وجود دارد. اما رفتن به موزیم به هیچ وجه آن چیزی نیست که ابتدا در ذهن افراد خطور میکند، وقتی که آنها فکر می کنند که وقت خود را در کجا سپری کنند».

ایجاد سالون کنسرت و سینما در عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
ایجاد سالون کنسرت و سینما در عربستان سعودی

این مرکز در ماه جون سال 2018 رسما افتتاح شد. بلافاصله معجزه معماری قرن بیست و یکم خوانده شد. تا پایان سال 2019،  تعداد بازدیدکنندگان ITHRA باید به یک میلیون نفر برسد. فاطمه با خوشی ساختمان بزرگی را نشان می دهد که مساحت مجموعی آن حدود 80 هزار متر مربع است.

سینما و تیاتر

یک و نیم سال پیش در عربستان سعودی به زنان اجازه داده شد که نه تنها رانندگی کنند، بلکه به طور رسمی به آنها ساختن فیلم اجازه داده شد. در اصل این مبالغه خواهد بود که بگوییم سعودی ها قبلاً فیلم تماشا نکرده اند.

زن سعودی در حال نشان دادن جواز نامه رانندگی خود - اسپوتنیک افغانستان
رانندگی زنان در عربستان سعودی

از دهران فقط نیم ساعت با موتر میتوان به بحرین رفت، جایی که فیلم ها همیشه نمایش داده میشوند، و تکت نیز در آنجا ارزان تر است. اما در مرکز فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز، البته، سینمای خاص خود وجود دارد.

انجینیر کامپیوتر ماجد سامان در توسعه صنایع فیلم و تئاتر در این مرکز کار میکند. او برای کار به اینجا آمد، زیرا می خواست بخشی از تغییرات بزرگی باشد که در کشور اتفاق می افتد.

ماجد برداشت های خود از فیلم های اروپایی و روسی را با ما در میان گذاشت، او تارکوفسکی و میخالکوف را ستایش می کند و با اشتیاق در این مورد معلومات میدهد که چگونه حالا در عربستان سعودی فلم سازی می آموزند. وی گفت: "سینمای ما از برکت تیلفون های هوشمند اکنون در حال توسعه است. مردم فیلمبرداری می کنند ، آنها را در خانه مونتاژ می کنند و در YouTube می گذارند. "

"آنها داستان دارند، اما آنها نمی دانند که چگونه میتوان به بهترین وجه به بیننده تشریح کنند. بنابراین ما صدها فیلم آنلاین داریم، البته همه آنها موفق نیستند، اما موارد جالب توجهی نیز وجود دارد. "

آموزش از طریق بازی

در ماه اکتوبر در مرکز دومین جشنواره Tanween برگزار شد که باید به یک رویداد سالانه تبدیل شود. موضوع اصلی امسال معرفت جهان از طریق بازی است. رابرت فریت، مجری جشنواره، کارمند سابق موزیم انگلستان و خانه حراج کریستی، چهار سال است که با خانواده اش در عربستان سعودی زندگی می کند. او از آب و هوای محلی، کمبود باران و مهمتر از همه - کار لذت می برد. رابرت رهبری لابراتوار مفکوره در ITHRA و نظارت بر جشنواره را بر عهده دارد.

Снег в африканской пустыне Сахара - اسپوتنیک افغانستان
کلوپ ویدیو
بارش برف و ژاله در عربستان سعودی+ ویدئو

وی گفت: "در این جشنواره، ما می خواستیم بدانیم كه چگونه عرصه های مختلف فعالیت های انسانی می توانند زندگی ما را تغییر دهند. به گونه مثال، ما با یک دلقک ملاقات داشتیم که در مورد عملکرد خیرخواهانه وی در اردوگاه های پناهندگان صحبت کردیم. ما فضانوردی از جاپان داشتیم که به ما معلومات داد که شبه جزیره عربستان از فضا چگونه معلوم میشود. " "یکی از جذاب ترین رویدادهای این جشنواره پروژه" نان شام در تاریکی "از آلمان بود که در طی آن افراد بینا احساس می کنند که چگونه افراد محروم از فرصت دیدن زندگی می کنند."

این جشنواره تا حد زیادی مفکوره های لابراتوار را ادامه می دهد که توسط رابرت تنظیم شده است. رابرت می گوید: "ما در Idea Lab، به مردم كمك می كنیم كه مفکوره های خود را تحقق بخشند، مهارت های خود را توسعه دهند، میکانیزم هایی خود را ایجاد كنند. "افراد حرفه های مختلفی می آیند، معماران، بازرگانانی وجود دارند، کسانی که می خواهند یک پروژه اجتماعی راه‌اندازی کنند یا کسانی که دوست دارند چیزی را با دست خود ایجاد کنند."

به عنوان مثال، شنونده ما یعقوب در نهایت یک لابراتوار خلاق کوچک برای کودکان و والدین در یک مرکز تجارتی محلی ایجاد کرد. او ابتدا در مرکز ما چیزهای برای فرزندان خود می ساخت که سپس به یک داستان بزرگ تبدیل شد. بنابراین می بینیم که چگونه ایده های ما به تدریج در حال توسعه هستند. "

تقریباً همیشه بازدید کنندگان در ساحه عظیم مرکز به اندازه میدان فوتبال موجود اند. البته صبح تعدا کمتر است، اما عصر تعداد مراجعین زیاد است، به حدی که در آستانه روزهای رخصتی در ساحه ورودی راه بندی واقعی ترافیک بوجود می آید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала