روند بازشماری آرا در 22 ولایت تکمیل شده‌ است

© Sputnik / Firooz Mashoofروند بازشماری آرا در 22 ولایت تکمیل شده‌ است
روند بازشماری آرا در 22 ولایت تکمیل شده‌ است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که بازشماری آرا در 22 ولایت خاتمه یافته و روند تسلیم گیری آغاز شده است.

به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته تاریخ 22 نومبر اعلام کرده است که بازشماری آرا در ولایت‌های کاپیسا، پروان، غزنی، پکتیا، کنرها، نورستان، زابل، غور، دایکندی، سمنگان، فراه، کندز، هرات، لوگر، بادغیس، ارزگان، بامیان، لغمان، میدان وردک، بلخ، و نیمروز پایان یافته و روند تسلیم گیری نتایج بازشماری و تفتیش در دفتر مرکزی کمیسیون در حضور ناظرین و مشاهدین آغاز شده است.
اکنون دفتر مرکزی کمیسیون در مرحله آماده سازی نتایج برای درج سیستم و جمع‌بندی نتایج بوده و در دفاتر ولایتی هلمند، کندهار، پکتیکا، خوست، کابل و ننگرهار روند تفتیش بازشماری و ابطال آرا؛ در حال پایان یافتن است.
یادآوری می کنیم، که روند بازشماری آرا در تاریخ ۱۸ عقرب آغاز شد. کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که در این روند آرای هشت‌هزار و ۲۵۵ محل رأی‌دهی بازشماری و تفتیش می‌شود.
شماری از تیم‌های انتخاباتی از جمله «ثبات و همگرایی»، «امنیت و عدالت» و «صلح و عدالت اسلامی» این اقدام کمیسیون انتخابات را خلاف قانون خوانده و با آن مخالفت کردند.
این تیم‌های انتخاباتی استدلال می‌کردند که نخست باید آرای بیومتریک نشده از آرای بیومتریکی تصفیه شود. حدود ۳۰۰ هزار رأی از آرای جنجالی در این مورد است که شماری از تیم‌های انتخاباتی خواستار ابطال آن شده‌اند.
روند بازشماری آرا به دلیل این مخالفت‌ها با یک وقفه‌ی سه روزه مواجه شد و در تاریخ ۲۶ عقرب از سر گرفته شد. در دور دوم بازشماری نیز هواداران شماری از تیم‌های انتخاباتی در هفت ولایت کشور اجازه نداده‌اند که بازشماری و تفتیش آرا انجام شود.
از سویی هم جنجال‌ها و مخالفت شماری از تیم‌های انتخاباتی با روند بازشماری و تفتیش آرا باعث شد تا تقویم انتخاباتی برای بار دوم نقض شود و هنوز هم معلوم نیست که نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چه وقت اعلام خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала