نمایندگان مجلس: از بودجه انکشافی توسط حکومت میلیاردها افغانی حیف و میل شده است

© Photo / ارگنمایندگان مجلس: از بودجه انکشافی توسط حکومت میلیاردها افغانی حیف و میل شده است
نمایندگان مجلس: از بودجه انکشافی توسط حکومت میلیاردها افغانی حیف و میل شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مصرف بودجه انکشافی جفای بزرگ در حق مردم افغانستان صورت گرفته و میلیارد ها افغانی از سوی حکومت حیف و میل شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، کمیسیون مالی و بودجه مجلس می‌گوید که تنها در کود ۹۱ حکومت ۲.۴ میلیارد افغانی به گونه‌ی غیرقانونی به مصرف رسیده است.

محمد عظیم محسنی رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان میگوید:- "سو استفاده های زیادی از پول بودجه صورت گرفته و بررسی های مان در قطعیه نشان میدهد که تخلف ها در برابر پول های هنگفت صورت گرفته است و ما با ۵۳ واحد بودجه یی نشست های داشتیم".

در همین حال شماری از اعضای مجلس نمایندگان تاکید می ورزند، که در برابر پول مردم جفای بزرگ صورت گرفته و حکومت باید در این باره وضاحت دهد.

محمد علی اخلاقی عضو مجلس میگوید:- "مصارف در بودجه غیرقانونی بوده و ۸۰ در صد بودجه را ارگ مصرف می کند و ۲۰در صد دیگر آن را تمامی نهادی بودجه یی، که این کار جفا به مردم است".

تعدیل غیر قانونی کدهای احتیاط بودجه  - اسپوتنیک افغانستان
تعدیل غیر قانونی کدهای احتیاط بودجه

در همین حال میرحیدر افضلی رییس کمیسیون امور دفاعی مجلس نمایندگان تاکید می‌ورزد، که متخلفین باید به دادستانی معرفی شوند، «کسانی که تخطی کرده اند در مصرف بودجه باید به سارنوالی معرفی شوند و کمیسیون مالی و بودجه از چگونگی عملکرد لوی سارنوالی بررسی داشته باشد».

از سویی هم امیرخان یار معاون اول مجلس نمایندگان میگوید، که اصول نامه بودجه به گونه‌ی آشکار نقض شده و این موضوع به گونه جدی پیگیری می شود. «به روز دوشنبه مسئولان وزارت مالیه به تالار خواسته شود تا وضاحت دهند، زیرا اصول نامه نقض شده از کود های احتیاطی پول ها بدون تصویب مجلس تعدیل شده است و ده ها مورد تخطی صورت گرفته، کسانی که تخطی و تخلف کرده اند باید مورد پیگرد قرار گیرد و ما در سه روز آینده قطعیه را بیشتر بررسی می کنیم و به روز شنبه مسوولان را می خواهیم».

قرار است به روز دوشنبه مسئولان حکومت درباره حیف و میل میلیارد ها افغانی از بودجه انکشافی سال گذشته به مجلس نمایندگان وضاحت دهند، اما این اعضا تاکید دارند که درباره پول های بیت المال که حق همه مردم است از کنار این قضیه به سادگی عبور نخواهند کرد

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала