درخواست سپاه پاسداران برای مجازات سازمان دهندگان تظاهرات در ایران

© AP PhotoДым во время протестов против повышения цен на бензин в Эсфахане, Иран
Дым во время протестов против повышения цен на бензин в Эсфахане, Иран  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپاه پاسداران ایران از قوه قضاییه این کشور خواستار تعیین مجازات برای سازماندهندگان اصلی تظاهرات اخیر شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "طلوع نیوز، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران از قوه قضائیه این‌کشور خواسته است، مجازات شدید را برای آنهایی‌که او "مزدوران دخیل در تظاهرات اخیر در ایران"​ خوانده است، تعیین کند.

گفته شده‌است در این اعتراضات ده‌ها تن کشته شده و به‌گفته حکومت ایران، حدود هزار اعتراض کننده بازداشت شده‌اند. این تظاهرات به سبب بلند رفتن قیمت نفت در ایران به راه افتاده بود.

اعتراضات در ایران؛ 180 رهبر شورش بازداشت شدند - اسپوتنیک افغانستان
اعتراضات در ایران؛ 180 رهبر شورش بازداشت شدند

علی فداوی یکی از معاونین سپاه پاسداران  ایران دیروز در تهران به خبرنگاران گفت: "همه دست نشانده‌ها، مزدورانی‌که با صراحت اعتراف دارند که مزدوری امریکا و منافقین را کرده‌اند، همه آن‌ها را گرفته‌ ایم و ان‌شاءالله سیستم قضایی کشور آن‌ها را به اشد مجازات می‌رساند."

رهبران ایران، «اوباشان و اراذل» را که به‌گفته آنها با دشمنان خارجی ایران یعنی امریکا، عربستان سعودی، اسرائیل و هم با ایرانیان مقیم در خارج رابطه دارند، متهم به راه اندازی این تظاهرات در ایران کرده‌اند که در بعضی مناطق به خشونت‌های شدید گرائید.

معاون سپاه پاسداران به خبرنگاران گفت: "چندین تن در این آشوب‌ها با شلیک گلوله از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند که این موضوع نمایانگر آن است که خراب‌کاران در جمع اعتراض کنندگان بودند." 

او اضافه کرد: "به تحریک آن‌ها (دشمن) جنایت کردند، تعدادی زیادی از مردم را کشتند خیلی از آدم‌ها از فاصله یک متری و نیم‌متری کشته شده‌اند، یعنی آن‌ها در بین تظاهر کنندگان بودند."

 Amnesty Internationalیا سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته در اعلامیه‌ای گفت: "نیروهای امنیتی از بام‌های ساختمان‌ها و حتٰی در یک قضیه از هلیکوپتر بر گروه تظاهر کنندگان آتش گشوده ‌ند."

به‌گفته امنیستی انترنشنل حد اقل 115 تن در زدوخوردهای جریان اعتراضات کشته شدند، ولی حکومت ایران این رقم را خیالی خوانده است.

مقامات ایرانی گفته اند حدود هزار تظاهر کننده را بازداشت کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала