تمدن بشری قبلاً کنترول بر اقلیم زمین را از دست داده است

CC0 / Pixabay / تمدن بشری قبلاً کنترول بر اقلیم زمین را از دست داده است
تمدن بشری قبلاً کنترول بر اقلیم زمین را از دست داده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گرم شدن کره زمین، احتمالاً، نقطه چرخشی را پشت سر گذاشته و متوقف ساختن پروسه تغییرات غیرقابل برگشت اقلیمی با پیامدهای ویرانگر ممکن نخواهد شد.

روزنامه The Guardian (انگلستان) می نویسد، دانشمندان هشدار می دهند، احتمالاً، جهان قبلاً از یک عده لحظات چرخشی اقلیمی گذشته است. این میتواند به "تهدیدی برای بقای تمدن" مبدل گردد. از همینرو جهان اکنون در "شرایط اضطراری سیاره ای" قرار دارد.

روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد

لحظه مهم چرخشی زمانی اتفاق می افتد که امکان متوقف کردن برخی از اثرات گرم شدن کره زمین، از جمله از بین رفتن پوشش یخچالی یا جنگل ها، از بین می رود. در گذشته اعتقاد بر این بود که گرم شدن بحرانی کره زمین به میزان 5 درجه سانتیگراد منجر به نقطه اوج می شود. اما شاخص های اخیر نشان می دهد که در صورت گرم شدن یک یا دو درجه ممکن است، این اتفاق بیفتد.

در واقع، زمین قبلاً یک درجه سانتیگراد گرم شده است و به دلیل آلودگی گذشته و بالا رفتن سطح گازهای گلخانه ای در جو، دما همچنان به طور پیوسته افزایش می یابد. دانشمندان هشدار می دهند که یک لحظه چرخشی، از جمله آزاد شدن متان به دلیل ذوب شدن یخبندان های دایمی، می تواند سلسله کامل تغییرات مخرب در قبال داشته باشد.

در کجا سطح اقیانوس نسبت گرم شدن اقلیم بالا خواهد رفت - اسپوتنیک افغانستان
در کجا سطح اقیانوس نسبت گرم شدن اقلیم بالا خواهد رفت

پروفیسور تیم لنتون از پوهنتون اکستر گفت: "... ما با تغییرات جبران ناپذیری در سیستم آب و هوا روبرو هستیم که از قبل شروع شده یا در حال شروع هستند." پیش بینی تیم لنتون و همکارانش متاسفانه کاملاً محتمل است. شاید ما قبلاً کنترول وضعیت آب و هوای زمین را از دست داده ایم. و سیاره زمین در راه گرم شدن سه تا چهار درجه سانتیگراد قرار دارد.

محققان نه نقطه چرخشی را شناسایی کرده اند که می تواند از قبل اتفاق بیفتد. ما شواهدی هشدار دهنده داریم که بخشی از پوشش غربی یخچالی در قطب جنوب در حال عقب نشینی است، و این یک روند غیر قابل برگشت است.

دانشمندان هشدار می دهند: "یخبندان های دایمی در قطب شمال به طور برگشت ناپذیر ذوب می شوند و کاربن دای اکسید و متان را آزاد می کند." جریان گلف ستریم در آتلانتیک که اروپا را گرم می کند، از اواسط قرن بیستم 15 درصد کاهش یافته است. دانشمندان گزارش می دهند که 17 درصد جنگل های آمازون از سال 1970 از بین رفته اند. در مناطق استوایی، مرجان ها سرانجام پس از گرم شدن سیاره تا 2 درجه سانتیگراد ناپدید خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала