نگرانی اتحادیۀ اروپا از تأخیر در اعلام نتایج انتخابات افغانستان

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر نگرانی اتحادیۀ اروپا از تأخیر در اعلام نتایج انتخابات افغانستان
نگرانی اتحادیۀ اروپا از تأخیر در اعلام نتایج انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر اتحادیه اروپا در کابل می گوید تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نگران کننده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، پیری مایدون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان می گوید که جامعه جهانی انتظار دارد تا کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه نخستین را اعلام کند.

کرزی: افغانستان استقلال ندارد، اگر می‌د‌‌‌‌اشت نتیجه انتخابات اعلام می شد - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: افغانستان استقلال ندارد، اگر می‌د‌‌‌‌اشت نتیجه انتخابات اعلام می شد

او می افزاید که تاخیر در اعلام نتایج، چالشی را در برابر دموکرسی در افغانستان ایجاد می کند: "هر روزی‌که بدون اعلام نتایج انتخابات می‌گذرد، برای دموکراسی در افغانستان چالش است.  بنابراین، نامزدانی که به نتایج نهایی نه بل به نتایج نخستین اعتراض دارند، می‌توانند ادعاهای خودشان را مستند سازند و از راه قانونی و کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی این ادعاهای شان را پی گیری کنند".

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات پس از گذشت دوماه تاکنون موفق نشده است نتایج نخستین را اعلام کند و هنوزم مشخص نیست چه زمانی اعلام خواهد شد.

شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می گوید که دسته های انتخاباتی اجازه نخواهند داد که آرای باطل بازشماری شود.

او اظهار داشت: " اتحادیۀ اروپا می‌خواهد که باز جنجال زیادتر شود، می‌خواهد که نتیجۀ همین آرای باطل اعلام شود. ما هیچ وقت این را قبول بخاطر این نمی‌کنیم که باطل سر باطل وضعیت را بسیار خراب می‌کند".

تیفا از چالش‌های جدی فنی و مدیریتی انتخابات هشدار داد - اسپوتنیک افغانستان
تیفا از چالش‌های جدی فنی و مدیریتی انتخابات هشدار داد

از سویی دیگر، نهاد های ناظر بر انتخابات، اختلاف ها میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات بر تصمیم های این کمیسیون و نبود هماهنگی میان آنان را نگران کننده می دانند.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان اظهار داشت: "این‌ها دید سلیقه‌یی یا متأسفانه براساس رویکرد اداری خود ندارد و چنین چیزی می‌تواند که آیندۀ انتخابات را بسیار خراب بکند".

روز گذشته، اعضای کمیسیون پس از آن که محمد عبدالله، یک کمیشنر این نهاد فرستادن 250 فورم را به کندهار را جنایت خواند، نشست خبری را ترک کردند.

هر چند که این گونه اختلاف نظرها در عملی کردن کار شیوه های انتخابات از سوی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات بی پیشینه نیستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала