تظاهرات هواداران عبدالله؛ فرصت‌طلبی سیاسی یا مبارزه برای عدالت؟

© Photo / کابلتظاهرات در کابل
تظاهرات در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هواداران دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله امروز در شهر کابل دست به تظاهرات زدند.

به گزارش اسپوتنیک، امروز یک تعداد هواداران دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی در کابل دست به تظاهرات زدند و به سوی ریاست جمهوری روان شدند و در مقابل کمیسیون  مستقل انتخابات و رئیس حکومت شعار دادند.

تظاهرات هواداران دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در شهر کابل - اسپوتنیک افغانستان
تظاهرات هواداران دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در شهر کابل

فهیم فطرت عضو ستاد ثبات و همگرایی در این ارتباط به آژانس اسپوتنیک گفت: «مردم افغانستان نسبت به تصامیم اخیر کمیسیون مستقل انتخابات واکنش نشان دادند و دست به تظاهرات زدند. ما این را کودتاه در برابر آرای مردم می دانیم و مردم تصمیم گرفتند که در یک حرکت مدنی- اعتراضی از کمیسیون انتخاب خواستند تا دوباره به قانونیت رجوع کنند و رای های بیومتریک را از غیرقانونی جدا نمایند. مردم می خواهند که 300000 رای غیر بیومتریک باید حذف شود. این یک اعتراض ابتدائی بود. اگر کمیسیون انتخابات تن ندهد، ما وارد فاز دوم خواهیم شد و تدابیر در این عرصه اتخاذ خواهیم کرد».

وی افزوده گفت: «ما در انتخابات برنده هستیم و بیش از 51.9% رای داریم. انتخابات به  دور دوم نمی رود، اما مخالفین در فکر انتخابات دور دوم است. ما مخالف چنین روند هستیم».

اعلامیه وزارت داخله درمورد تظاهرات هواداران نامزدان در کابل - اسپوتنیک افغانستان
اعلامیه وزارت داخله درمورد تظاهرات هواداران نامزدان در کابل

فطرت یاد آور شد که نامزدان مقام ریاست جمهوری چون گلبدین حکمتیار، نبیل و برخی دیگری از نامزان ریاست جمهوری از اعتراضات  امروزی حمایت کردند ولی در اعتراضات شرکت نورزیدند.

اما فطرت هوشدار داد که اگر کمبسیون انتخاباتی قانون را رعایت نکند، کشور به بحران بزرگ روبرو خواهد شد.

داوود سلطان زوی عضو ستاد دولت ساز در این ارتباط ابراز نظر نموده گفت: «هدف از تظاهرات امروز، مثل سابق ایجاد حکومت مؤقت است. چون میدانند که در انتخابات پیروز نمی شوند، به همین دلیل نتایج انتخابات را قبول ندارند و دروازه های کمیسیون انتخابات 7 ولایت را بسته اند.

تظاهرات بخاطر آن برگزار کردند که نخست امتیاز بگیرند، دوم - جامعه جهانی را بترسانند که گویا می توانند اوضاع کشور را مغشوش بسازند. سوم اینکه، در آینده حکومت ای نخواهد بود که به اساس آرای مردم ایجاد شده باشد.

به نظر من، این یک پروسه مردمی است که گویندگی از مردم سالاری می کند. آنها تظاهرات کردند، ولی راهیپمایی میلیونی نبود. یک تعداد محدود شرکت نموده بودند که نمایندگی از تمام مردم افغانستان نمی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала