کارشناس امنیت ملی امریکا: امریکا برای تضمین امنیت افغانستان به مشارکت ایران نیاز دارد

© K. Bezhanکارشناس امنیت ملی امریکا: امریکا برای تضمین امنیت افغانستان به مشارکت ایران نیاز دارد
کارشناس امنیت ملی امریکا: امریکا برای تضمین امنیت افغانستان به مشارکت ایران نیاز دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک کارشناس امنیت ملی ایالات متحده امریکا می گوید، که واشنگتن درک نمی‌کند که بدون مشارکت کشورهای منطقه از جمله ایران، راهکار بلندمدتی برای امنیت افغانستان پیدا نمی‌شود.
واکنش رهبر ایران به سفر غیر منتظره ترامپ به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش رهبر ایران به سفر غیر منتظره ترامپ به افغانستان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، توماس جانسون استاد دانشکده امور امنیت ملی در مکتب عالی نیروی دریایی کالیفرنیا، سفر «دونالد ترامپ» به افغانستان را برای فرار از مشکلات داخلی دانست و گفت: واشنگتن درک نمی‌کند که بدون مشارکت کشورهای منطقه از جمله ایران، راهکار بلندمدتی برای امنیت افغانستان پیدا نمی‌شود.

توماس جانسون روز شنبه گفت: رفتار کاخ سفید با دولت افغانستان را یادآور دوران استعمار دانست و افزود: ترامپ به شدت در داخل امریکا دچار مشکل و دردسر است؛ سفر ناگهانی‌اش به افغانستان می‌تواند تلاشی برای انحراف افکار عمومی از مشکلات فزاینده داخلی باشد.
جانسون که نویسنده کتاب «روایت‌های طالبان» است به نقش مهم همکاری منطقه‌ای برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: ترامپ درکی از نقش مهم و نفوذ ایران در منطقه و افغانستان ندارد.

دیداری برای مصرف داخلی
این کارشناس امور افغانستان درباره زمان انجام سفر از پیش اعلام نشده ترامپ و دیدارش با سربازان امریکایی در خاک افغانستان گفت: زمانبندی این دیدار نشان می‌دهد که با اهداف سیاسی داخلی صورت گرفته است.
جانسون افزود: در هفته گذشته، مواضع او درخصوص افرادی که متهم به جنایت جنگی‌اند، سبب خشم بسیاری از فرماندهان نظامی شد؛ در واقع فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده از مقام خود برکنار شد.

به گفته وی، ناخرسندی و نارضایتی در پنتاگون افزایش یافته است و فرماندهان بلندپایه نظامی از ترامپ عصبانی‌اند. جالب آنکه فردای همه این مشکلات، او به افغانستان سفر می‌کند تا با سربازان امریکایی دیدار کند. هر چند این کاری ستودنی است اما باید گفت که با انگیزه داخلی صورت گرفته است.

استاد دانشکده امور امنیت ملی در مدرسه عالی نیروی دریایی در ایالت کالیفرنیا اظهار کرد: ترامپ همیشه به دنبال انحراف افکار عمومی است و می‌خواهد طرفدارانش را بسیج کند. سخنانش نیز با هدف انحراف افکار عمومی صورت می‌گیرد.

رفتار استعماری امریکا
وی در پاسخ به اینکه، ترامپ اعلام کرده دوباره با طالبان مذاکره می‌کند، آیا می‌توان به نتیجه متفاوتی از دور گذشته گفت‌وگوهای امریکا و طالبان خوشبین بود؟ گفت: من از این اعلام بسیار شگفت‌زده‌ام ترامپ بسیاری از کارها را ناگهانی و بر اساس تصمیم‌های آنی انجام می‌دهد. این احتمال هست که او این سخنان را بدون مشورت با افراد دیگر بیان کرده باشد.

جانسون افزود: نمی‌دانم دقیقا چه چیزی در جریان است. ۱۰ روز پیش اخباری درباره مذاکرات پشت پرده با طالبان در دوحه منتشر شده بود. البته ایرانی‌ها نیز اکنون با طالبان گفت‌وگو دارند.
وی تصریح کرد: هرگونه از سرگیری مذاکرات با طالبان باید با آتش‌بس همراه شود و دولت ترامپ این را به خوبی اعلام کرده است. به باور من، دو مشکل اساسی در مذاکرات با طالبان وجود دارد. نخست اینکه هیچ جایی برای دولت مستقر در کابل در این مذاکرات در نظر گرفته نشده است.
این کارشناس مسایل افغانستان یادآور شد: می‌توانستیم به آنها یک صندلی بدهیم که حضور داشته باشند و بدون اینکه سخنی بگویند، دست‌کم در جریان مذاکراتی باشند که به سرنوشت آنها گره خورده است.
جانسون تاکید کرد: ایالات متحده یک قدرت استعماری و افغانستان نیز تحت استعمار ایالات متحده نیست.

مساله حملات طالبان
نویسنده کتاب «روایت‌های طالبان»، مشکل دوم گفت‌وگوها را حملات طالبان دانست و گفت: در جریان ۹ ماه گفت‌وگوها، طالبان حملات شدیدی به نظامیان و غیرنظامیان داشت. خوشحالم که ترامپ، پیش شرط آتش بس را اعلام کرده است. باید دید این موضوع عملی خواهد شد یا خیر؟ زیرا سیاست‌های ترامپ هر روز تغییر می‌کند.
جانسون تصریح کرد، مساله گفت‌وگوهای امریکا و طالبان این است که طالبان بیش از حد در آن وزن دارد؛ زمان آن فرا رسیده تا دیگران نیز حرف و شرط‌های خود را در این مذاکرات مطرح کنند.
وی گفت: البته شاید طالبان این موضوع را نپذیرد؛ بسیاری می‌گویند طالبان به دنبال مذاکره واقعی نیست؛ آنها خواستار تعیین تاریخی برای خروج نیروهای بین‌المللی هستند؛ از سوی دیگر، اشرف غنی در جریان سفر ترامپ نبود.

اهمیت همکاری منطقه‌ای
استاد امور امنیت ملی به نفوذ منطقه‌ای ایران اشاره کرد و گفت، امریکا نمی‌تواند بدون مشارکت ایران راه‌حلی اساسی برای مشکلات افغانستان بیابد.
جانسون در پاسخ به این پرسش که چرا دولت ترامپ به دنبال راه‌حلی با مشارکت کشورهای منطقه نیست، اظهار کرد: ترامپ درکی از منطقه پیرامون افغانستان ندارد و مشاورانش اینگونه نیستند. او درکی از نقش ایران، پاکستان و هند در افغانستان ندارد.
وی ادامه داد: ترامپ بسیاری از تصمیم‌هایش را بدون مشاوره و دیدن تصویر بزرگتر در منطقه می‌گیرد.

یادآوری می کنیم، که توماس جانسون برای سه دهه در بخش افغانستان و جنوب آسیا تحقیق و کار میدانی کرده است. او در سال ۲۰۱۰ مشاور ارشد سیاسی و ضد شورش فرمانده نیروهای کانادایی مستقر در قندهار بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала