مجلس نمایندگان: غنی باید از مردم به خاطر رفتن به بگرام عذرخواهی کند

© Photo / ارگمجلس نمایندگان: غنی باید از مردم به خاطر رفتن به بگرام عذرخواهی کند
مجلس نمایندگان: غنی باید از مردم به خاطر رفتن به بگرام عذرخواهی کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان مجلس افغانستان رفتن رئیس جمهور این کشور به دیدار رئیس جمهور امریکا در پایگاه نظامی بگرام را را مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، نمایندگان مجلس افغانستان با انتقاد از رفتن رئیس‌جمهوری این کشور به دیدار دونالد ترامپ در پایگاه‌نظامی «بگرام» می‌گویند، که  غنی با رفتن خود به بگرام استقلالیت کشور را زیر سوال بُرده و به مردم افغانستان توهین کرده‌است.
این شمار از نمایندگان در نشست‌عمومی امروز (شنبه، 9 قوس) مجلس تاکید کردند، که غنی احساسات‌ملی را خدشه‍‌‍ دار ساخته و باید از شهروندان کشور پوزش‌خواهی کند.
آنان همچنان با اشاره به عدم حضور 5 سال پیش حامد کرزی در پایگاه نظامی بگرام، خواستار شدند تا مجلس برای آقای کرزی تقدیر نامه بدهد.

پدرام: حضور «مالکانه‌» ترامپ در بگرام توهین و تحقیر آمیز است - اسپوتنیک افغانستان
پدرام: حضور «مالکانه‌» ترامپ در بگرام توهین و تحقیر آمیز است

بلقیس روشن نماینده‌ ای ولایت فراه در مجلس گفت، که استقلالیت و مستقل بودن ما تنها در حرف است، درحالیکه ترامپ صاحب اصلی این خانه بوده و با غنی همانند یکی از والیان خود برخورد می‌کند.
روشن اضافه کرد:- "امریکایی‌ها هیچ نیاز به پاسپورت و ویزا ندارند، هر زمانیکه دل‌شان شد می‌آیند و می‌روند؛ اینطرف سیاسیون ما را هم نزد خود احضار می‌کنند، آیا بازهم ادعا کنیم که مستقل هستیم؟".
براساس گفته‌های روشن؛ کسانیکه با ادعای مستقل بودن می‌گویند، همه ای تصمیم‌گیری ها به عهده افغانستانی ها است، دروغ می‌گویند.
او همچنین گفت، که رفتن غنی به پایگاه نظامی بگرام برای خوش‌آمد گویی ترامپ، توهین به مردم و کشور افغانستان است و او باید بابت آن از مردم عذرخواهی کند.
روشن خاطر نشان ساخت، که اگر غنی خود و کشور را فروخته است؛ پس چرا عوام فریبی می‌کند و جنگ را پایان نمی‌دهد.
نماینده فراه همچنین از مردم خواست، که خود را درگیر بازی‌های انتصابات نکنند؛ چون زعیم کشور از سوی امریکایی‌ها تعیین می‌شود.
او اضافه کرد، که در آینده نیز نه غنی به مردم خدمت خواهد کرد و نه عبدالله، پس بهتر است مردم فریب گردهمایی‌های دروغین را نخورند.
علی اکبر جمشیدی، نماینده دایکندی در مجلس نیز اضافه کرد، که هرچند واقعیت را همه شهروندان کشور می‌دانند؛ اما رئیس جمهور غنی نباید احساسات ملی را خدشه‌دار می‌ساخت و در پایگاه نظامی بگرام حضور می یافت.
براساس گفته‌های جمشیدی؛ سیاسیون افغانستان باید یک سلسله موارد را اصولاً و یا حد اقل در ظاهر رعیات کنند و شهروندان را نزد جهانیان سرافگنده نسازند.
او همچنین اشاره به حضور نیافتن پنج سال پیش حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور در پایگاه نظامی بگرام اشاره کرد و از هیئت اداری مجلس خواست تا لوح تقدیری برای آقای کرزی اهدا شود.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود، که دو شب پیش دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا در سفری سرزده و از پیش اعلام‌نشده، وارد پایگاه هوایی امریکا در شمال کابل شد و حدود دو ساعت در جمع نظامیان امریکایی حضور یافت.
رییس جمهوری امریکا در این سفر کوتاه همچنین اشرف‌ غنی و اسدالله خالد را نیز به دیدار خود در پایگاه نظامی کشورش فراخواند و آقای غنی و سرپرست وزارت دفاع نیز به این دستور، تمکین کردند و به دیدار او رفتند.
صرف نظر از اینکه در دیدار ترامپ و غنی چه گذشت، نفس این رویداد واکنش های وسیع مردم افغانستان و شماری از فعالان سیاسی کشور را برانگیخت.
بسیاری از واکنش ‌ها به این رویداد، منفی بود و به باور مردم، اینکه ترامپ بدون اطلاع و هماهنگی قبلی، وارد خاک افغانستان شده و بدتر از آن اینکه رییس جمهور و وزیر دفاع افغانستان را به دیدار خود در پایگاه نظامی امریکا فراخوانده، حاکمیت ملی افغانستان را عمدا نقض کرده، با افغانستان به عنوان کشوری اشغال شده و غیر مستقل، برخورده کرده و شأن سیاسی و جایگاه حقوقی حکومت افغانستان را به طور آشکار زیر سؤال برده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала