"تفکر امیدوارانه" ترامپ برای آتش بس با طالبان

© @ARG1880 - FB"توهم امیدوارانه" ترامپ برای آتش بس با طالبان
توهم امیدوارانه ترامپ برای آتش بس با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان امریکایی بر این باور اند که اظهارات مطمئن دونالد ترامپ مبنی بر اینکه طالبان آماده و حتی متمایل به پذیرش آتش‌بس مطرح شده از سوی امریکا در افغانستان است، احتمالا بیش از آن که واقعی باشد، تفکری امیدوارانه است.

به گزارش اسپوتنیک،روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا درباره مذاکرات با طالبان و پذیرش توافق آتش‌بس و میزان نزدیکی این ادعا به واقعیت نوشت: دونالد ترامپ در سفر خود به افغانستان با اعلام اینکه مذاکرات امریکا و طالبان از سر گرفته شده، اظهار کرد، طالبان "خواستار معامله است و ما با آنان دیدار می‌کنیم و می‌گوییم این معامله باید آتش‌بس باشد".

در گزارش روزنامه به نقل از رئیس جمهور امریکا گفته شده: آنان آتش‌بس را نمِی‌خواستند اما اکنون خواستار آن هستند. ما پیشرفت بزرگی داشته‌ایم.

مولوی حنفی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر در دومین نشست بینالافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: ترامپ به جزء مذاکره با ما راه دیگری ندارد

روز جمعه اما نه طالبان و نه دولت افغانستان چیزی درباره نزدیک بودن به آتش‌بس یا حتی گفتگو درباره آن در مذاکره از سر گرفته شده با امریکا نگفتند.

در زمانی که مذاکرات امریکا و طالبان متوقف شد، دو طرف در حال آمادگی برای امضای پیش‌نویس توافقی بودند که خواستار کاهش خشونت‌ها می‌شد اما به طور خاص اعلام می‌کرد که هرگونه مذاکره درباره آتش‌بس در مذاکرات طالبان و دولت افغانستان پیگیری خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به روزنامه واشنگتن پست گفت: ما آماده مذاکره هستیم اما همان موضعی را داریم که در هنگام توقف مذاکرات داشتیم.

صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اظهار کرد، دیدار کوتاه ترامپ از افغانستان "مهم" بود اما "باید دید" در شرایط مذاکرات صلح تغییری به وجود آمده یا خیر.

صدیقی گفت: هنوز برای اظهار نظر در این زمینه بسیار زود است.

حتی دولت امریکا نیز نسبت به ترامپ انتظار کمتری از این مذاکرات دارد. یک مقام ارشد دولت امریکا اظهار کرد: همانطور که رییس جمهور گفت، ما در حال از سر گیری مذاکرات با طالبان هستیم و تمرکزمان بر کاهش خشونت‌ها خواهد بود. در صورتی که توافقی به دست بیاید، دو طرف احتمالا می‌توانند مذاکرات را گسترش داده و راه را برای امضای توافق صلح هموار کنند.

ترامپ پنجشنبه در دیدار از نیروهای مستقر در افغانستان گفت: تا زمانی که توافق به دست آید یا به پیروزی کامل برسیم، در این جا باقی خواهیم ماند.

پس از توقف این مذاکرات، به رغم کاهش اندک خشونت‌ها با طالبان، این شبه نظامیان قدرت و نفوذ خود را حفظ کرده‌اند اما ترامپ اظهار کرد، طی چند ماه گذشته "شدیدا به آنان آسیب وارد کرده‌ایم  و آنان هرگز با این شدت آسیب ندیده بودند". ترامپ همچنین این مساله را دلیل تمایل طالبان به توافق عنوان کرد.

تحلیلگران اما بر این باورند که هدف اصلی طالبان بیرون راندن همه نیروهای خارجی از افغانستان است و اکنون تمایل چندانی به توقف مبارزه ندارند.

یک مقام آگاه از این مذاکرات اظهار کرد: طالبان تا امروز به شدت در برابر آتش‌بس مقاومت کرده و این بهترین اهرم آنان است. دلیلی وجود ندارد که اکنون بر سر آن معامله کنند؛ به ویژه با توجه به این که باور دارند در حال پیروز شدن در صحنه نبرد هستند و ترامپ متعهد شده که شمار نیروهایش را کاهش دهد. بنابراین چرا طالبان باید اکنون پیشنهاد آتش‌بس را مطرح کند؟"

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала