اردوغان خطاب به مکرون / مرگ مغزی خود را چک کن

© AFP 2023 / LUDOVIC MARIN اردوغان: مکرون مرگ مغزی خود را چک کند
    اردوغان: مکرون مرگ مغزی خود را چک کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ترکیه در انتقاد از اظهارات همتای فرانسوی خود درباره ناتو گفت که مکرون ابتدا مرگ مغزی خود را بررسی کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از صحبت های امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که گفته بود ترکیه نباید انتظار حمایت ناتو را بابت عملیات نظامی‌اش در شمال سوریه داشته باشد، گفت: ببین آقای مکرون ، من از اینجا در ترکیه به تو می‌گویم اما در نشست ناتو هم بار دیگر این را خواهم گفت که نخست ببین خودت دچار مرگ مغزی نشده باشی.

اردوغان خطاب به مکرون تاکید کرد: « مکرون از مرگ مغزی ناتو خبر داد. ماکرون عزیز، ابتدا مغز خود را بررسی کن، زیرا این‌گونه اظهارات فقط برای کسانی مانند تو مناسب است که دچار مرگ مغزی شده‌اند».

او در ادامه خطاب به مکرون گفت که فرانسه اول باید وظایف و تعهدات خود در قبال ناتو را انجام دهد.

آیا ناتو اکنون فقط سایه خود است - اسپوتنیک افغانستان
آیا ناتو اکنون فقط "سایه خود" است؟

اردوغان این سخنان را در واکنش به اظهارات مکرون بیان کرده است که در مصاحبه‌ با نشریه "اکونومیست" از وضعیت کنونی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرده بود. او در این مصاحبه گفت: «آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، مرگ مغزی ناتو است».

مکرون در این مصاحبه از ترکیه هم انتقاد کرده بود که به عنوان عضو ناتو عملکردی "هماهنگ‌نشده و تهاجم‌جویانه" از خود نشان داده است.

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به انتقادات مکرون از عملیات ارتش ترکیه در سوریه گفت که "فرانسه به هیچ عنوان صلاحیت و حق حضور در سوریه را ندارد".

وی همچنین ادامه داد: فرانسه حق و اختیاری برای بودن در سوریه ندارد. دولت سوریه هم از فرانسه دعوت نکرده است که در آنجا باشد. اخراج یا عدم اخراج ترکیه از ناتو هم جزو اختیارات فرانسه نیست.‌ آیا شما چنین اختیاری برای تصمیم گیری درباره این مساله دارید؟

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت، اگر تهدیدها از جانب منطقه امن و فراتر از آن را می‌شد در یک چارچوب زمانی درست از بین برد، ترکیه به انجام عملیات نظامی اقدام نمی‌کرد.

دولت ترکیه در تاریخ نهم اکتبر سال جاری میلادی عملیات چشمه صلح را برای حذف و از میان برداشتن "تروریست‌ها" در شمال سوریه آغاز کرد و در جریان دو توافق جداگانه با امریکا و روسیه عملیات را متوقف کرد تا به "تروریست‌ها" اجازه خروج از منطقه امن سوریه را بدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала