تلاش سیاستگران برای نجات افغانستان از بحران

© Photo / Twitter/KarzaiHتلاش سیاستگران برای نجات افغانستان از بحران
تلاش سیاستگران برای نجات افغانستان از بحران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از سیاستگران برای نجات افغانستان از بحران طرح جدید ارائه می کنند.
حکمتیار به غنی نامه نوشت؛ ارگ: نامه حکمتیار «مطلب تازه‌‌» ندارد - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار به غنی نامه نوشت؛ ارگ: نامه حکمتیار «مطلب تازه‌‌» ندارد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، گروهی از سیاست‌گران افغانستان از جمله نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، اعضای جریان‌های سیاسی و چهره‌های نزدیک به حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین این کشور می‌گویند، که کار را روی ایجاد طرحی برای نجات افغانستان از بحران، آغاز کرده‌اند.

این سیاست‌گران، امروز (یک‌شنبه، ۱۰قوس) در نشست زیر نام «کنفرانس صلح و ارائۀ طرح حل اساسی بحران جاری کشور» در کابل این موضوع را مطرح کردند.

گلبدین حکمتیار و احمدولی مسعود، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، سید اسحاق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان، گل‌رحمان قاضی، رییس شورای صلح و نجات افغانستان، عبدالحکیم مجاهد و سیداکبر آغا، از اعضای پیشین گروۀ طالبان از کسانی بودند که در نشست امروز حضور داشتند.

این سیاست‌گران، با صدور قطع‌نامۀ پانزده ماده‌یی، استدلال کرده‌اند، که برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانست زمینه را برای ایجاد یک حکومت پذیرفتنی برای همه فراهم سازد و ازهمین‌رو نیاز است تا «طرح نجات افغانستان از بحران» ساخته شود.

پایان جنگ، بیرون شدن مسئولانۀ نیروهای بین‌المللی از کشور، ایجاد وفاق ملی، حفظ دست‌آوردهای دو دهۀ پسین و تضمین امریکا و جامعۀ جهانی از توافقات صلح بخش‌های دیگری قطع‌نامۀ این سیاسیون را می‌سازند.

گلرحمان قاضی در این نشست گفت:- "افغانستان به سوی یک پرتگاهی برگشت‌ناپذیر در حرکت است".

احمد ولی مسعود نیز افزود:- "اگر رهبران افغانستان، بین خود تفاهم نکنند، یک دولت ملی تشکیل ندهند، حداقل بین خود به صلح نرسند؛ ممکن که فردا این سیاست کشورها تغییر بکند و بعد ما در میدان می‌مانیم".

اما، گلبدین حکمتیار با استدلال این‌که روند انتخابات بحرانی شده‌است بر ضرورت به‌میان آمدن یک حکومت موقت در افغانستان تأکید کرد – حکومتی که به گفتۀ او سرپرست آن نباید نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باشد:- "ما به یک حکومت موقت ضرورت داریم که بی طرف باشد و در انتخابات کاندید نباشد و در انتخابات در کمپاین‌های انتخاباتی خود استفاده نکند".

اعضای پیشین طالبان در این نشست، علت آغاز نشدن گفت‌وگوهای صلح را میان طالبان و امریکا، اختلاف برسر چگونگی برقراری آتش‌بس در افغانستان عنوان کردند.

عبدالحکیم مجاهد بیان داشت:- "اکنون زمان آن رسیده‌است که امریکا از طالبان در دوحه تضمین بگیرد و حرکت طالبان هم به این متعهد استند که از خاک افغانستان در برابر کسی استفاده نمی‌کنند".

سید اکبرآغا نیز افزود:- "تنها به گفت‌وگوها مشکل افغانستان حل نخواهد شد؛ نیاز است که ما مردم را، قوم‌ها را با خود یکجا کنیم".

یادآوری می کنیم، که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که در ششم ماه میزان برگزار شد، هنوز اعلام نشده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала