اداره هواسنج امریکا: شهر کابل از نگاه آلودگی هوا در میان شهرهای جهان در مقام نخست است

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر اداره هواسنج امریکا: شهر کابل از نگاه آلودگی هوا در میان شهرهای جهان در مقام نخست است
اداره هواسنج امریکا: شهر کابل از نگاه آلودگی هوا در میان شهرهای جهان در مقام نخست است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کابل پایتخت افغانستان امروز یکشنبه با شاخص ۲۴۶ در رده نخست شهرهای آلوده جهان جا گرفته است.
شهرهای آلوده ای جهان/ کابل در مقام چهارم  - اسپوتنیک افغانستان
شهرهای آلوده ای جهان/ کابل در مقام چهارم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، یک نهاد هواشناسی امریکایی موسوم به «Air Visual» امروز یکشنبه اعلام کرده است، که کابل در رده ‌بندی روزانه از نظر میزان آلودگی هوا در میان شهرهای جهان در مقام نخست قرار گرفته، اما سازمان محیط زیست افغانستان این گزارش را رد کرده است.

براساس جدول رده ‌بندی که در ‌سایت این نهاد منتشر شده، آمده است که کابل پایتخت افغانستان امروز یکشنبه با شاخص ۲۴۶ در رده نخست شهرهای آلوده جهان جا گرفته است.

لاهور پاکستان، دهلی نو و بمبئی هندو داکا بنگلادش پس از کابل به ترتیب با شاخص های ۱۹۲، ۱۵۸، ۱۸۲ و ۱۷۱ در رده های بعدی آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

اما سازمان حفاظت محیط زیست افغانستان گزارش این سایت امریکایی  در باره آلودگی هوای کابل را رد کرده می گوید، که این نهاد هیچ دستگاهی در کابل ندارد که براساس آن گزارش روزانه از آلودگی هوا را منتشر کند و گزارش آنها در کابل براساس تخمین است.

لیلا سامانی سخنگوی اداره حفاظت از محیط زیست روز یکشنبه گفت: آنها چند بار نسبت به این گزارش نهاد « Air Visual» اعتراض کرده اند، زیرا برای مشخص کردن درجه آلودگی هوا به دستگاهی نیاز است که در آن شهر موجود باشد.

وی افزود: این نهاد امریکایی هیچ دستگاهی در کابل ندارد و چند بار که آنها اعتراض کرده اند گفته اند، که در منطقه وزیر اکبرخان در شرق کابل دستگاه آنها فعال است اما زمانی که هیأت به منطقه اعزام شده هیچ دستگاهی وجود نداشته است.

خانم سامانی تائید کرد، که شهر کابل هوای آلوده دارد اما نه به حدی که سایت « Air Visual» گزارش می دهد.

سامانی گفت، که افغانستان هیچ شهر صنعتی ندارد که هوای آن از شهر دهلی نو و بمبئی هند آلوده‌تر شود و تنها آلاینده های شهر کابل خودروهای کهنه، جاده های آسفالت نشده و استفاده مردم در فصل زمستان از زغال سنگ، چوب و برخی مواد آلاینده دیگر است.

سخنگوی اداره محیط زیست افغانستان گفت، که برای جلوگیری از این وضعیت برنامه جامع را در دست اقدام دارد که طی پنج سال آینده این میزان آلاینده را بطور کامل از محیط کابل خارج خواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر هیأت مشترک نهادها و وزارتخانه ها در کابل نصب فیلتر بر ساختمان های بلند مرتبه، استفاده گرمابه ها از گاز مایع بجای زغال سنگ را بطور عملی تطبیق می کنند.

یادآوری می کنیم، که شب گذشته شهر کابل از نگاه میزان آلودگی هوا در مقام چهارم بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала