ساخت پوشش حفاظتی برای خانقاه پدر مولانا در بلخ توسط دولت افغانستان

© Sputnikساخت پوشش حفاظتی برای خانقاه پدر مولانا در بلخ توسط دولت افغانستان
ساخت پوشش حفاظتی برای خانقاه پدر مولانا در بلخ توسط دولت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کار ساخت پوشش حفاظتی خانقاه پدر مولانا در بلخ یک هفته می شود، که آغاز شده است.
بازسازی خانقاه مولانا جلال الدین بلخی - اسپوتنیک افغانستان
بازسازی خانقاه مولانا جلال الدین بلخی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، محلی در ولایت بلخ می‌گویند، که کار ساخت پوشش حفاظتی خانقاه «خواجه بهاءالدین ولد، پدر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی»، از عارفان و شاعران نامدار زبان پارسی آغاز شده است.

منیراحمد فرهاد سخن‌گوی والی بلخ، امروز (دوشنبه، ۱۱ قوس) گفت، که کار ساخت پوشش حفاظتی این خانقاه از حدود یک هفته‌ پیش آغاز شده و حدود دو ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

فرهاد هدف از ساخت این پوشش حفاظتی را جلوگیری از تخریب‌های بیشتر این خانقاه خواند. او تأکید کرد، که در ساخت پوشش حفاظتی خانقاه بهاءالدین ولد از آهن کار گرفته می‌شود.

او درباره هزینه‌ی ساخت آن معلوماتی ارایه نکرد، اما گفت، که این اقدام از سوی اداره‌ی عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد.

این در حالیست، که پیش از این ریاست اجراییه‌ی کشور در ۲۸ حمل فیصله کرده بود که کار بازسازی این خانقاه پس از توقف کار بازسازی و مرمت آن در سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز شود. کار مرمت و بازسازی خانقاه پدر مولانا در سال ۲۰۱۰ به حمایت مالی ترکیه  آغاز شده بود که پس از مدتی متوقف شد.

یادآوری می کنیم، که این خانقاه مربوط به قرن ششم هجری قمری می‌باشد، که از خشت خام ساخته شده و در ولسوالی بلخ در ۲۰ کیلومتری شهر مزارشریف مرکز بلخ موقعیت دارد.

براساس روایت‌های تاریخی، مولانا جلال‌الدین بلخی در سال ۶۰۴ هجری قمری در این شهر زاده شده و در ۱۲ سالگی این شهر را ترک کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала