هند چگونه موقف ویژه کشمیر را لغو می کند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر هند چگونه موقف ویژه کشمیر را لغو می کند
هند چگونه موقف ویژه کشمیر را لغو می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیش گویی های آنهایی درست ثابت نشدند، کسانی که عقیده داشتند که در ساحه نو متحد بلافاصله شورش سراسری مسلحانه شعله ور خواهد شد. دهلی نو به منطقه قطعات اضافی نظامی و پولیس نظامی فرستاد و در ابتدا مخابره موبایل و تیلفونی را قطع کرد.

افگینی پاخوموف کارشناس Carnegie Moscow Center (روسیه) می نویسد،"جامو و کشمیر جنگ ابدی است، گاه سرد و گاهی داغ"، اوضاع در این ایالت هند با اکثریت مسلمان را زمانی که من در دهه 1990 دانش آموز هندشناسی بودم، چنین توضیح میکردند. اما اکنون، پس از 70 سال درگیری، هند تصمیم گرفت شرایط درگیری را به طور اساسی تغییر دهد – بیش از این ایالت جامو و کشمیر وجود ندارد. مشکل ساز ترین ایالت "بزرگترین دموکراسی جهان" دیگر وجود ندارد.

جامو و کشمیر از هم جدا شدند - اسپوتنیک افغانستان
جامو و کشمیر از هم جدا شدند

در ماه اگست، دهلی نو راجع به لغو جامو و کشمیر و ایجاد دو ساحه اتحادی به جای آن (واحد اداری که حقوق کمتری نسبت به ایالت دارد) خبر داد. اولی نام Jammu و Kashmir  را حفظ کرد و دومی بنام  - Ladakh مسمی شد. به همین منظور، پارلمان هند حتی ماده 370 ام قانون اساسی را لغو كرد كه به این ایالت موقف خاص قایل میشد. این تصمیم رسماً در تاریخ 31 اکتوبر به مرحله اجرا در آمد و نوامبر اولین ماه "جدید کشمیر" بود.

اکنون حدود یک ماه است که این منطقه را تورن هیرش چاندرا مورو اهل گجرات، والی سرزمین که از طرف حکومت مرکزی منصوب شده، رهبری میکند. در بازارهای پایتخت هند نقشه های جدیدی از این کشور بوجود آمده که در آنها به جای 29 ایالت معمول فقط 28 ایالت وجود دارد و به جای هفت سرزمین، نه سرزمین متحد بوجود آمده اند.

قلمرو اتحادی جامو و کشمیر برخی امتیازات را – به گونه مثال، مجلس مقننه منتخب که همه سرزمین های اتحادی ندارند (ولی تاریخ انتخابات این مجلس هنوز مشخص نشده است) و همچنین امید بازگردان موقف ویژه ایالت، حفظ کرده است.

هند 125 هزار نظامی دیگر به جامو و کشمیر اعزام کرد - اسپوتنیک افغانستان
هند 125 هزار نظامی دیگر به جامو و کشمیر اعزام کرد

صدراعظم ناریندرا مودی با اعلام تصمیم الغای ایالت، اطمینان داد كه جامو و كشمیر مدت طولانی در قلمرو اتحادیه باقی نمی مانند. نخست وزیر گفت، "این اقدامی بود كه پس از فکرکردن های زیادی اتخاذ شد ... من فکر نمی کنم که جامو و کشمیر را باید به عنوان اتحادیه برای مدت طولانی حفظ کنیم، اگرچه موقف سرزمین اتحادی توسط لاداکه حفظ خواهد شد."

اما این که چه وقت جامو و کشمیر موقف سابق خود را بازپس دریافت خواهد کرد و اینکه آیا اصلاً بازپس بر خواهد گشت، مشخص نیست. اکنون واضح است که تصمیم کابینه مودی در مورد کشمیر یک تلاش رادیکال و حتی ماجراجویانه جهت بازگشت به دهه 1940 است، وقتی که طبق گفته حزب حاکم ناسیونالیست بهاراتیا جاناتا، حکومت هند با دادن حقوق بیشتر به کشمیر اشتباه کرد.

بازگشت به 70 سال قبل

ریشه مشکلات مربوط به  شهزاده نشین باستانی کشمیر به هند بریتانوی برمی گردد که علاوه بر سه جمهوری تحت نظارت ویسرا که توسط لندن منصوب شده بود، حدود شش صد شهزاده نشین را شامل می شد که اراضی آنها به اندازه املاک بزرگ و حتی مساحت یک کشور اروپایی میرسید. شهزاده نشین ها حکومت خاص خود و حتی لشکر های خود، گاهی بیشمار را نیز حفظ کردند.

انگریزان توانستند شاهزاده ها را به حامیان وفادار خود تبدیل کنند - در بدل وفاداری، تاج انگلیس برای آنها امتیازات اقتصادی بی شماری را تضمین کرد. اما انگیس، با ابراز نگرانی از این همه راجاها، مالكان، ماهاراجاها، تاگورها و نظام ها، به محض اعلام تصمیم لندن درباره خروج از مستعمرات هند پس از جنگ جهانی دوم، همه تضمین ها را فراموش كرد.

درگیری های مسلحانه در منطقه سرحدی جامو و کشمیر 1600 تن را آواره ساخت - اسپوتنیک افغانستان
درگیری های مسلحانه در منطقه سرحدی جامو و کشمیر 1600 تن را آواره ساخت

آنگاه، در اگست سال 947، طبق برنامه آخرین ویسرا هند ، لارد مونتبتن، هند بریتانوی به دلایل مذهبی به هند و پاکستان تقسیم شد و هیچ گونه اصول مستقل یا حتی نیمه مستقل برای آن فراهم نشده بود. مالکان و راجاها با این مفکوره تن دادند که به پیوستن به کشورهای جدید مجبور هستند. آنچه همه نمی خواستند، این بود که خیلی ها رویای استقلال داشتند.

پیش بینی های کسانی که معتقد بودند، شورش گسترده مسلحانه بلافاصله در قلمرو اتحادیه جدید آغاز خواهد شد، تحقق نیافت. اما نمی توان اوضاع را آرام خواند. طبق آمار رسمی، از ابتدای اگست، 197 نفر در درگیری با پولیس در جریان اعتراضات زخمی شده، اگرچه کسی کشته نشده است. به گفته وزارت امور داخله، در همین مدت، سه افسر نیروی انتظامی و 17 غیرنظامی در تیراندازی با افراطیون و در جریان حملات کشته شده و 129 غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

درگیری در کشمیر و جامو 7 کشته برجا گذاشت - اسپوتنیک افغانستان
درگیری در کشمیر و جامو 7 کشته برجا گذاشت

وزیر امور خارجه كیشن ریدی همچنین اعلام كرد كه از 4 اگست (روز قبل از اعلام لغو موقف ویژه جامو و كشمیر)، مقامات 5161 نفر را  بطور پیشگیرانه بازداشت كردند. در میان آنها، بسیاری از سیاستمداران مشهور، بطور مثال، سه وزیر پیشین حکومت سابق - فاروق عبدالله، عمر عبدالله و محبوب مفتی، شامل اند. امروز اکثر بازداشت شدگان آزاد شده اند. وزیر امور خارجه هند گفت: "در حال حاضر 609 نفر در بازداشت به سر می برند، از این تعداد 218 نفر به اتهام پرتاب نمودن سنگ بسوی پولیس و نظامیان بازداشت شده اند".

Pakistan's Prime Minister Imran Khan attends a session of the Shanghai Cooperation Organization summit in Bishkek, Kyrgyzstan, Friday, June 14, 2019. - اسپوتنیک افغانستان
افشای مکاتبات عمران‌خان توسط پلیس جامو و کشمیر

اکنون هند با اضطراب در انتظار چگونگی پایان این حوادث است. خوش بینان پیروزی را برای مقامات مرکزی پیش بینی می کنند. بدبینان خاطرنشان می کنند که زمستان در کشمیر آغاز شده است و برف در معابر می بارد و همه مشکلات می تواند از بهار آغاز شود. در شرایطی که حکومت مودی تصمیم گرفت که بلندپروازانه ترین تغییرات در جامو و کشمیر را از زمان استقلال کشور تحقق بخشد، اکنون دیگر جایی برای عقب نشینی ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала