کشف سیگنال های مرموز نوری از فضا

© Photo / NASA, ESA, and Z. Levy (STScI)کشف سیگنال های مرموز نوری از فضا
کشف سیگنال های مرموز نوری از فضا  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیمی از دانشمندان نجوم روسیه سیگنال های مرموز نوری را ضبط نموده اند که به گفته آنها یکی از درخشان‌ترین منابع نوری اشعه ایکس است.

به گزارش اسپوتنیک، اخترشناسان روسی یکی از درخشان ترین منابع اشعه ایکس را کشف کرده اند که در کهکشان UGC 6456 واقع شده است . این کهکشان به گفته دانشمندان 14.8 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Phys.org منتشر شده است.

محققان تصاویر آرشیفی UGC 6456 ULX را از رصدخانه اشعه ایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی هابل تجزیه و تحلیل کردند.

این منبع، میزان  تابش خود را بیش از دوبار افزایش داده است. قدر مطلق ( میزان درخشندگی اجسام آسمانی) آن از 7.6 فراتر رفته و این منبع  را به یکی از درخشان ترین منابع اشعه ایکس در محدوده نوری در حال حاضر تبدیل نموده است. 

ماهیت تغییرپذیری زیاد در محدوده نوری و اشعه ایکس مشخص نیست. با این حال ، نوسانات روشنایی دامنه ای مشابه در NGC 7793 P13 - یکی دیگر از منابع تابش اشعه ایکس ، که شامل یک ستاره نوترونی است، مشاهده شده است

دانشمندان همچنین موفق به کشف ارتباط بین درخشندگی در محدوده نوری و اشعه ایکس شدند . توضیح احتمالی در رابطه این است که پرتوهای X در لبه های بیرونی دیسک برافراشته  ( قرص بیرونی جرم آسمانی)  یک درخشش قابل مشاهده ایجاد می کنند ، و از آنجا یک باد قوی ستاره ای از ماده که به فضای بین ستاره ای منتقل می شود، شروع به دمیدن می‌کند.

 ULX   یا منبع فوق العاده درخشان عبارت از منابع نقطه ای اشعه ایکس هستند که در امواج طویل، درخشان تر از یک میلیون خورشید ثابت شده اند. آنها نسبت به هسته های کهکشانی فعال، کمتر روشن بوده اما نسبت به هر فرآیند ستاره ای که تا امروز شناخته شده، با ثبات تر می‌باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала