لوله گاز به ارزش 55 میلیارد دالر مشارکت چین و روسیه را ثابت می سازد

© Sputnik / Sergei Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر لوله گاز به ارزش 55 میلیارد دالر مشارکت چین و روسیه را ثابت می سازد
لوله گاز به ارزش 55 میلیارد دالر مشارکت چین و روسیه را ثابت می سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پوتین و شی جینپین با آغاز صادرات گاز از سایبیریا به چین به نفوذ اقتصادی و استراتژیک ایالات متحده چلنج میدهند.

گیورگی کانچیف (Georgi Kantchev) در مقاله منتشره در نشریه The Wall Street Journal (امریکا) می نویسد، از روز دوشنبه 2 دسامبر صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله گاز به طول 2900 کیلومتر به چین آغاز گردید. این خط لوله گاز به ارزش 55 میلیارد دالر دستاورد بزرگ در زیرساخت های انرژی - و مهندسی سیاسی است.

خط لوله گاز نیروی سایبیریا که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مهمترین پروژه انرژی محسوب میشود، حلقه اتصالی فیزیکی است که آغاز دوره جدید همکاری بین دو قدرت جهانی که ایالات متحده را به چالش می کشد، تحکیم میکند.

نقش خط لوله گاز روسیه-چین در تغییر توازن انرژی  - اسپوتنیک افغانستان
نقش خط لوله گاز روسیه-چین در تغییر توازن انرژی

مسکو و پکن پس از سالها رقابت و سوء ظن متقابل، مشارکت اقتصادی و استراتژیک خود را گسترش داده و بدینوسیله بر سیاست جهانی، تجارت و بازارهای انرژی تأثیر می گذارند. در عین حال، پکن جنگ تجاری با واشنگتن پیش می برد و روابط روسیه با غرب روز به روز تشدید می گردند.

اریکا داونز (Erica Downs)، همکار علمی پوهنتون کلمبیا و تحلیلگر سابق انرژی CIA گفت: "این واقعیت که چین و روسیه نیروهای شان را باهم متحد می سازند، این سیگنال موجودیت الترناتیف به نظم جهانی به رهبری ایالات متحده است."

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ، رهبر چین، تحویل گاز را از طریق این خط لوله از روز دوشنبه، 2 دسامبر، از طریق پل تلویزیونی آغاز کردند. صدر شی همتای روس خود را "نزدیکترین دوست" در بین رهبران خارجی می نامد.

اردوغان: خط لوله گاز ترکیه به کشورهای اروپایی انگیزۀ جدید می‌بخشد - اسپوتنیک افغانستان
اردوغان: خط لوله گاز ترکیه به کشورهای اروپایی انگیزۀ جدید می‌بخشد

روسیه که بیشترین ذخایر گاز طبیعی در اختیار دارد، به پول احتیاج دارد، زیرا اقتصاد آن زیر بار تحریم های غربی در ضعف قرار دارد. در عین حال، چین برای اقتصاد خود که پس از امریکا در درجه دوم جهان قرار دارد، به مواد سوخت نیاز دارد و می خواهد ذغال سنگ را تعویض کند.

پوتین در ماه اکتوبر گفت:" چین به منابع انرژی نیاز دارد. ما آنها را داریم، این یک همکاری کاملاً طبیعی است. این ادامه خواهد یافت".

مسكو پس از آنكه امریكا و اتحادیه اروپایی علیه روسیه بعد از پیوستن کریمیا به روسیه در سال 2014 تحریمات وضع کردند، مسكو به طور فعال روابط با چین را توسعه بخشید.

در حالی که مسکو میخواهد اقتصاد خود را از دالر رهایی بخشد، یوان چینی به وسیله مهم ذخایر ارزی روسیه تبدیل شده است: طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، در ماه مارچ سال 2018، سهم یوان در ذخایر ارزی روسیه 5 درصد و دقیقاً یک سال بعد به 14.2 درصد رسیده است. این تغییر منجر به توسعه تجارت می شود، زیرا روسیه به دنبال انعقاد قراردادهای بیشتر با تجار چینی به یوان می باشد.

آلمان در دفاع از  از پروژه خط لوله گاز نورد استریم -2 - اسپوتنیک افغانستان
آلمان در دفاع از پروژه خط لوله گاز نورد استریم -2

مقیاس اقتصاد چین که هشت برابر اقتصاد روسیه است، برای پکن در روابط تجاری امتیازات فراهم می کند. بسیاری از این نظر روسیه را شریک جوان تر می دانند.

خط لوله انتقال گاز نیروی سایبیریا که توسط شرکت دولتی Gazprom روسیه ساخته شده است، معادن گاز در سایبیریا را با مراکز صنعتی در شمال چین متصل خواهد کرد. این خط لوله گاز از طریق سرزمین هایی با آب و هوای بسیار سرد - باتلاق ها، کوهستان ها و یخبندان های دایمی می گذرد که در آن گاهی اوقات دما تا منفی 80 درجه فارنهایت میرسد.

براساس معلومات آژانس بین المللی انرژی، سال آینده چین به بزرگترین وارد کننده گاز در جهان مبدیل خواهد شد و بیش از 40 درصد رشد تقاضای جهانی به سوخت شعله آبی را تا سال 2024 به خود اختصاص خواهد داد. این آژانس پیش بینی کرده که تا این زمان روسیه با کمک خط لوله گاز نیروی سایبیریا تقریبا 10% نیازمندی های گاز چین را تأمین خواهد کرد.

حکومت های دو کشور در حال حاضر در مورد ادامه پروژه - خط لوله انتقال گاز از طریق مغولستان در حال گفتگو هستند. به گفته الكساندر گابویف، همکار ارشد علمی مرکز كارنگی مسكو، روابط انرژی نشانه نزدیكی وسیعتر ژئوپلیتیكی است.

وی گفت: "انرژی هم به روسیه و هم به چین از نظر اقتصادی و استراتژیک نفع می رساند."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала