وزارت خارجه: کابل منتظر برگزاری نشست بیجینگ است

© Sputnikталибан талибы москва афганистан переговоры московский формат
талибан талибы москва афганистан переговоры московский формат  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخن‌گوی وزارت امور خارجه تأکید می ورزد که در بارۀ احتمال برگزار نشدن این نشست، کابل هیچ اطلاع رسمی یی از بیجنگ دریافت نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، اعلام نشدن فهرست نام‌های شرکت کننده‌گان نشست میان افغانان در بیجینگ در بارۀ صلح با طالبان، گمانه‌زنی‌های را در بارۀ احتمال برگزار نشدن این نشست، افزایش داده است؛ اما وزارت امور خارجۀ افغانستان می‌گوید که کابل  منتظر عملی شدن این طرح چین است. 

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت امور خارجه تأکید می ورزد که در بارۀ احتمال برگزار نشدن این نشست، کابل هیچ اطلاع رسمی یی از بیجنگ دریافت نکرده است.

 آقای هیواد در این باره گفت: «تا به حال از جانب دولت چین، کدام مکالمه رسمی مبنی بر این که این مجلس برگزار نشود، نداریم و از این که این طرح و پیشنهاد دولت چین بود که میزبان این روند مذاکره و یا دیالوگ بین‌الافغانی باشد، ما منتظر این استیم که آنان این پیشنهاد شان را عملی بکنند.»

توهم امیدوارانه ترامپ برای آتش بس با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ از ملاقات با غنی ابراز رضایت کرد

در همین حال، ریاست اجراییه بدین باور است که در اوضاع کنونی کشور، بحث انتخابات ریاست‌جمهوری، بیشتر از صلح مطرح است.

مجیب رحیمی، سخن‌گوی ریاست اجراییه می‌گوید:«عملاً تا هنوز مذاکرات بین‌الافغانی و مذاکرات جدی‌یی که منجر به مذاکرات بین‌الافغانی شود، آغاز نشده؛ شما در جریان استید که بیشتر توجه حکومت و مردم افغانستان به انتخابات معطوف است تا به قضایای صلح در مرحله فعلی.»

در همین حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان کشور، پرداختن به صلح و روشن‌شدن نقش کابل را در این روند، از اولویت‌ها می‌دانند.

میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان به دخیل شدن حکومت در این گفتگوها تاکید می کند و در این باره می گوید: «طالب‌ها در هر مملکت خواسته می شود، آنجا نماینده حکومت ما وجود نه دارد، نماینده دولت ما نیست، و آنجا میزبانی می شود».

پنجشنبه پیش، دونالد ترامپ در سفری غیر منتظره به افغانستان، از آغاز دوباره مذاکرات واشنگتن با طالبان و تمایل این گروه به برقراری آتش بس و رسیدن به یک توافق صلح یاد کرد.

ارگ نیز گفت که اگر طالبان پیشنهاد امریکا را درباره آتش بس بپذیرند، گفت‌وگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز خواهند شد.

اما شماری از اعضای پیشین گروه طالبان بدین باورند که تا هنگام به دست نیامدن یک توافق میان امریکا و طالبان، اعلام آتش بس ممکن نخواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала