دبیرکل ناتو: طالبان هیچ‌وقت در میدان جنگ پیروز نخواهند شد

© AFP 2023 / Peter Nicholls/Poolدبیرکل ناتو: طالبان هیچ‌وقت در میدان جنگ پیروز نخواهند شد
دبیرکل ناتو: طالبان هیچ‌وقت در میدان جنگ پیروز نخواهند شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل ناتو در حاشیۀ نشست سران ناتو در یک نشست خبری در لندن بر به‌میان آمدن یک راه‌حل سیاسی برای معضل افغانستان تأکید کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در بخش دیگر از سخنانش از تلاش‌ها برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان نیز استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ناتو هم‌چنان اطمینان داد که این سازمان به پشتیبانی‌اش از افغانستان ادامه می‌دهد و تعهداتش را در این راستا عملی می‌کند.

او افزد: "باور ما این است که ما در افغانستان به یک راه‌حل سیاسی برآمده از گفت‌وگوها، نیازمندیم.... ما متعهد استیم که پشتیبانی خودرا از افغانستان ادامه بدهیم؛ چون ما به این عقیده استیم که بهترین راهی که ناتو می‌تواند تلاش‌های صلح را پشتیبانی کند، آموزش، هم‌کاری و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغان است تا طالبان بفهمند که آن‌ها هیچ‌گاهی در میدان‌های جنگ پیروز نخواهند شد".

این اظهارات آقای استولتنبرگ، با استقبال حکومت افغانستان روبه‌رو شده‌است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور غنی در تویترش نگاشته‌است: "حکومت و مردم افغانستان از اظهارات اخیر سکرتر جنرال ناتو، مبنی بر پشتیبانی و ادامۀ حمایت این سازمان از پروسۀ صلح، آموزش و مشوره‌دهی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان استقبال می‌کند".

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد که مأموریت پیشبرد گفت‌وگوها با طالبان را دارد، به کابل آمده‌است و آن‌چه که وزارت خارجۀ امریکا گفته‌، قرار است سپس به دوحه برود و به گفت‌وگو با طالبان بپیوندند.

نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، شام روز گذشته در کابل با رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه و شماری از سیاسیون دیگر دیدار کرد.

ریاست‌جمهوری افغانستان گفته‌است که رییس‌جمهور غنی به خلیل‌زاد گوشزد کرده‌است که "برقراری آتش‌بس و مخفی‌گاۀ طالبان در بیرون از کشور" را در روند صلح "به‌‎گونۀ جدی" مدنظر بگیرد.

اما ریاست ‌اجراییه گفته‌است که عبدالله عبدالله و شماری از سیاسیون در دیدارش با خلیل‌زاد بر کاهش خشونت‌ها هم‌چون پیشرط آغاز گفت‌وگوهای صلح، تأکید کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала