هشدار بانک جهانی نسبت به کاهش آنی کمک‌های بین‌المللی به افغانستان

© Sputnik / Mohammad Karim Bezhan هشدار بانک جهانی نسبت به کاهش آنی کمک‌های بین‌المللی به افغانستان
هشدار بانک جهانی نسبت به کاهش آنی کمک‌های بین‌المللی به افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بانک جهانی در گزارشی که امروز (پنجشنبه، 14 قوس) نشر کرده، می‌گوید که کاهش آنی در کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، می‌تواند چشم‌انداز صلح پایدار در این کشور را متأثر سازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یافته‌های گزارش بانک جهانی، نشان می‌دهند که افغانستان پس از دست یافتن به یک صلح احتمالی نیز به تداوم پشتیبانی مالی جامعۀ جهانی - سالانه در حدود 6 تا 8 میلیارد دالر نیاز - خواهد داشت.

 کمک 52.5 میلیون دالری بانک جهانی برای پروژه گاز افغانستان     - اسپوتنیک افغانستان
کمک 52.5 میلیون دالری بانک جهانی برای پروژه گاز افغانستان

در این گزارش بانک جهانی که نیازمندی‌های میان مدت مالی افغانستان را تحت شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده‌است، آمده‌است که تناسب میان میزان عواید و مصارف در افغانستان هنوز هم غیرمتوازن است: «هنوز هم در حدود 75 در صد کُل مصارف دولت افغانستان از طریق کمک‌‎های جامعۀ جهانی تأمین می‌گردد. سقف مجموعی عواید این کشور سالانه بالغ بر 2.5 میلیارد دالر امریکایی تخمین گردیده‌است، اما میزان مصارف در هر سال به حدود 11 میلیارد دالر می‌رسد».

در این گزارش، پیشنهاد شده‌است که کاهش کمک‌های جامعۀ جهانی به افغانستان، تدریجی باشد: «توقعات در مورد تأثیرات اقتصادی و مالی پس از دست یافتن به یک توافق سیاسی باید واقع‌بینانه باشد. احتمال دارد که تحت هر سناریو میزان تعهدات مالی برای افغانستان در مقایسه با کمک‌های جامعۀ جهانی در گذشته محدود باشد. بزرگترین منفعت برای افغانان پس از توافق سیاسی احتمالی با طالبان همانا، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ایجاد زمینه‌های کاریابی و دسترسی بیشتر به خدمات می‌باشد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала