شکست مبارزه با مواد مخدره در افغانستان

© وزارت داخله از بین بردن ۱۵۰۰ کیلو گرام مواد مخدر در ولایت بادغیس
از بین بردن ۱۵۰۰ کیلو گرام مواد مخدر در ولایت بادغیس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به شکست مواجه شده است.

اسپوتنیک به نقل از آژانس تلگراف افغانستان (AFTAG) ، مبارزه با مواد مخدر ، که بخشی از جنگ 18 ساله ایالات متحده در افغانستان بود ، "به سادگی شکست خورد". 
Business Insider خبر داده است، مفتش عمومی بازسازی افغانستان جان سوپکو (SIGAR) در سخنرانی ماه گذشته در مركز ویلسون در واشنگتن گفته است كه اداره مبارزه با مواد مخدر مأموریت خود را در افغانستان به اتمام رسانده است.  وی افزود که قطعات خاص افغان که آموزش دیده اند نیز دستاوردهای زیاد با خود دارند. 

ترافیک مواد مخدر افغانستان به کجا منتهی میشود؟ - اسپوتنیک افغانستان
قانونی‌شدن مواد مخدر در افغانستان؛ راه حل یا درد سر؟

 وی گفت: "افغان ها با همکاری DEA ، آنچه انتظار داشتیم،  در واقع مواد مخدر بیشتر را نسبت به ما در سرحدّ با مکسیکو ضبط و نابود نموده اند."  با این همه ، "فکر می کنم حجم ضبط و نابود شده مواد مخدر در جریان در 10 سال گذشته کمتر از 5٪ محصولات می باشد . 
 سوپکو ادعا كرد: "این آن ساحه فعالیت ما است كه در آن پیشرفت نداشتیم."
 گفته می شود که طالبان تولید تریاک را در سال 2000 ممنوع اعلام کردند ، اما هجوم نیروهای خارجی و فروپاشی تاسیسات اداری و کنترل ، خلاء را ایجاد کرد که به نوبه خود باعث افزایش مواد مخدر در افغانستان گردید. با وصف مبارزه، تولید مواد مخدر از سال 2011 به طور مداوم در افغانستان رشد نموده است. 
 در گزارش SIGAR 2018 آمده است: "از سال 2013 تا 2016 ، تولید مواد مخدر در بالاترین سطح رسید."

بی ثبات سازی جهان با پول مواد مخدر افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
بی ثبات سازی جهان با پول مواد مخدر افغانستان

گزارش سه ماه اخیر، که در اواخر اکتوبر منتشر شد ، گفته شده است که ایالات متحده از سال 2002 حدود 8.94 میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اختصاص داده است. 
 اگرچه اقتصاد مواد مخدر در افغانستان بین سالهای 2017 و  2018 تا 2/3 برابر کاهش یافت، اما با آنهم  تا کنون از 6٪ تا 11٪ تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد که نسبت به هزینه های صادرات رسمی کالاها و خدمات در کشور بیشتر می باشد. سوپکو گفت: "ما یک محکمه ضد مواد مخدر برای حل مسائل مربوط به مواد مخدر را ایجاد کردیم." 
 AfTAG خاطرنشان می کند که سال ها است طالبان مشغول کشت کوکنار بوده و تجارت مواد مخدر را به یکی از اصلی ترین ابزارهای تأمین مالی شان تبدیل کرده اند. آنها آن را با اهداف جنگ مقدس برابر می کنند ، اما در حقیقت بسیاری از قوماندان های در میدان جنگ به سادگی موارد مخدر را به تجارت مفید خود تبدیل کرده اند. 
 قابل ذکر است، به گفته یک تعداد کارشناسان و مقامات امنیتی به این باور اند که تجارت مواد مخدر در بعضی مناطق رشد خشخاش مانند ولایت هلمند ، توسط تعدادی از مسئولان تأثیرگذار و تأمین کننده اصلی مواد مخدر حمایت می شود. 
 
 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала