کدام مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا به ما کمک می کند؟

© AP Photo / Andy Wongکدام مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا به ما کمک می کند؟
کدام مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا به ما کمک می کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این روزها هوای شهر کابل به خاطر سوختاندن ذغال سنگ و چوب توسط باشندگان این شهر برای گرمای خانه های شان بسیار آلوده شده است.
اداره هواسنج امریکا: شهر کابل از نگاه آلودگی هوا در میان شهرهای جهان در مقام نخست است - اسپوتنیک افغانستان
اداره هواسنج امریکا: شهر کابل از نگاه آلودگی هوا در میان شهرهای جهان در مقام نخست است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از چطور، شهر کابل در هفته اخیر برای چهار روز پیاپی در رده نخست آلوده ترین شهر جهان قرار داشت.

هوای آلوده‌ای که تنفس می‌کنیم اوزون، نایتروجن دی‌اکسید، ذرات حاصل از اگزوز‌های دیزل و ذرات مختلف دیگر را وارد شُش های ما می‌کند. آنتی اکسیدان های محافظی که در دیواره‌ی شش قرار دارند، تا زمانی که شمار شان از این ذرات بیشتر باشد به مقابله می‌پردازند، اما پس از آن مواد آلاینده آغاز به حمله به سلول‌های ایمنی بدن می‌کنند و رادیکال آزاد تولید می‌کنند که همین باعث التهاب می‌شود. اما آیا می‌دانستید که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی از بدن شما در برابر آثار مخرب آلاینده‌های هوا محافظت می‌کنند؟ اما برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟ چه خوراکی‌هایی از ما در برابر آلاینده‌ها محافظت می‌کنند؟ برای مقابله با آلودگی هوا، بهتر است مصرف این آنتی‌اکسیدان‌های مغزی را که در ادامه معرفی می‌کنیم، در دستور رژیم غذایی خود قرار دهید. با ما همراه باشید.

۱. ویتامین C

ویتامین C توانمندترین آنتی‌اکسیدان موجود در بدن است. این ویتامین محلول در آب در همه جای بدن حضور دارد و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. ویتامین سی همچنین به بازتولید ویتامین E کمک می‌کند. وجود ویتامین C کافی در رژیم غذایی روزانه برای حفظ میزان این ویتامین در ریه‌ها ضروری است. بزرگسالان می‌باید روزانه ۴۰ میلی‌گرم از این ویتامین مصرف کنند.

۱. برگ گشنیز، برگ درخت گز روغن، جعفری، برگ کرم و شلغم سبزیجاتی هستند که باید برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن خود از آنها استفاده کنید.

۲.  بادمجان رومی و گواوا سرشار از ویتامین C هستند.

۳. راحت‌ترین راه برای دریافت ویتامین C، مصرف روزانه ۲ عدد لیمو است.

۴. مرکبات نیز در تأمین ویتامین C نقش دارند.

۲. ویتامین E

این ویتامینِ محلول در چربی در خط مقدم دفاع در برابر صدمات وارده بر بافت‌های بدن قرار دارد.

۱. ویتامین E رژیم غذایی ما معمولا از گیاهان تشکیل‌دهنده‌ی روغن‌های نباتی به دست می‌آيد. آفتاب پرست، گلرنگ و روغن سبوس برنج، بهترین تأمین‌کننده‌ی ویتامین E هستند پس از آنها کلزا، مُم پلی و روغن زیتون قرار دارد.

۲. بادام و دانه‌های آفتاب پرست نیز از منابع خوب ویتامین E محسوب می‌شوند. دانه‌ها و میوهای خشک مغزدار چربی بالایی دارند، پس مصرف ۲۸ گرم از این مواد غذایی در روز کفایت می‌کند.

۳. در میان ماهی ها، مصرف سالمون، اشپل و مارماهی برای تأمین ویتامین E توصیه می‌شود.

۴. ادویه‌جات و گیاهانی مانند پودر مرچ، پاپریکا، میخک، پونه کوهی، ریحان و جعفری به میزان خوبی ویتامین E دارند. معمولا از بیشتر این ادویه‌جات به میزان کمی مصرف می‌شود. اضافه کردن مقداری از این ادویه‌ها و گیاهان به غذاهای‌تان به حفظ میزان ویتامین E بدن کمک می‌کند.

۳. بتاکاروتن

بتاکاروتن به دلیل داشتن فعالیت آنتی‌اکسیدانی نقش بسیاری مهمی در کنترل التهاب ایفا می‌کند. همچنین این ماده در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

۱. سبزیجات برگی مانند گل تاج‌خروس، گشنیز، شنبلیله، کاهو و اسفناج سرشار از بتاکاروتن هستند.

۲. برگ ملی سرخک و زردک نیز از منابع خوب بتاکاروتن محسوب می‌شوند.

۴. چربی‌های اُمگا۳

این چربی‌ها در برابر اثرات آسیب‌زای آلودگی هوا بر روی سلامت قلب و پروفایل چربی محافظت می‌کنند. منابع این مواد عبارتند از:

۱. دانه‌ها و میوه های خشک مانند: چهار مغز، تخم چیا و تخم کتان. آنها را به ماست اضافه کنید، یا در اسموتی خود مقداری از آنها بریزید.

۲. دانه‌ی شنبلیله، دانه‌ی خردل، سبزیجات برگ سبز، نخود و لوبیای سرخ از مواد غذایی تأمین‌کننده‌ی امگا ۳ هستند.

راهکارهای طب آیورودا

در طب آیورودا برای درمان بیماری های تنفسی، گیاهان و ادویه‌جات خاصی توصیه می‌شود.

۱. زردچوبه آنتی‌اکسیدان معروفی است که گفته می‌شود از شُش ها در برابر آلاینده‌های سمی محافظت می‌کند.

۲. ترکیب زردچوبه و روغن حیوانی کرمانشاهی برای درمان سرفه و درمان آسم مفید است. در هنگام حملات آسمی، ترکیب زردچوبه با شکر زرد و روغن به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند.

۳. گفته می‌شود که حل کردن شکر زرد در آب پیاز تأثیری همانند داروی اکسپکتورانت دارد و برای سرفه خشک و خیس مفید است.

۴. مصرف هلیه‌ی سیاه با شکر زرد پیش از خواب و هنگام صبح برای کاهش خلط مفید است.

۵. طب آیورودا یک رژیم‌ غذایی پر از غذاهای تلخ و گس را به جای غذاهای شور یا شیرین برای افراد مبتلا به آسم توصیه می‌کند. این باور وجود دارد که شیر گاو و گندم برای مبتلایان به آسم سودمند است. زنجبیل، مرچ سیاه، ریحان مقدس، شیرین بیان، جوز هندی، نعناع و گالانگال برای درمان بیماری ها و اختلالات تنفسی مفید هستند.

برای مقابله با هر بیماری‌ای به یک بدن سالم نیاز داریم. علاوه بر غذا، ۱۵ الی ۳۰ دقیقه ورزش، تمرین تنفس و استراحت کافی تأثیر عمیقی خواهند داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала