بررسی اتهام‌های آزارجنسی کودکان در لوگر توسط دادستانی کل

© Sputnik بررسی اتهام‌ های آزارجنسی کودکان در لوگر توسط دادستانی کل
 بررسی اتهام‌ های آزارجنسی کودکان در لوگر توسط دادستانی کل  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جامعۀ مدنی لوگر سه هفته پیش، نتیجۀ پژوهشی را همه‌گانی کرد که در آن ادعا شده بود که صدها کودک در این ولایت مورد بهره‌ گیری جنسی قرار گرفته‌ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، سه هفته پس از همه‌گانی شدن اتهام‌های بهره‌ گیری جنسی از صدها کودک و نوجوان پسر در ولایت لوگر، دادستانی کل می‌گوید که این نهاد روند بررسی این اتهام‌ها را آغاز کرده‌است.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل (جمعه، ۱۵قوس) به طلوع ‌نیوز گفته که هیئت بررسی ‌کنندۀ این اتهام‌ ها به ریاست یکی از معاونان دادستانی کل مشخص شده‌ است.

رسولی در این باره افزود: «تلاش صورت می‌گیرد به اسرع وقت، با توجه به دقت که عدالت را خدشه ‌دار نسازد، اجراأت ما تکمیل شود».

موسی محمودی، رییس جامعۀ مدنی لوگر با یک فعال دیگر حقوق‌بشر، پس از همه ‌گانی ‌سازی این اتهام‌ها از سوی امنیت ملی بازداشت شدند، اما پس از انتقادهای تند آزاد شدند و به کمیسیون مستقل حقوق‌بشر سپرده شدند. گفته می‌شود که اکنون این دو تن در یک محل مصون به‌سر می‌برند.

وزارت معارف، می‌گوید که یک هیئت مشترک از سوی این وزارت، کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر و دیگر نهادهای جامعۀ مدنی برای روشن سازی این اتهام ‌ها ایجاد شده‌ است.

ریاست عمومی امنیت ملی - اسپوتنیک افغانستان
امنیت ملی، فعالان مدنی لوگر را به کمیسیون حقوق بشر سپرد

این وزارت، می‌افزاید که رییس معارف لوگر، پس از این با وزارت معارف همکاری ندارد و کسی دیگر به جایش گماشته شده‌است.

نوریه نزهت، سخن‌ گوی وزارت معارف اظهار داشت: «رییس معارف لوگر بدلیل این‌که فعلأ جای دیگری مصروف به خدمت شدند و با وزارت معارف همکاری ندارند. فرد دیگری به‌عنوان وارثی کنندۀ امور جای رییس قبلی معارف ولایت لوگر موظف شده‌است».

خالد نور، حقوق‌دان نیز بیان داشت: «اگر این موضوع بررسی نشود، قوانین افغانستان هم زیر پرسش می‌رود؛ هنگامی که زیرپرسش آمد به این معنا است که به قانون احترام نمی‌شود و حاکمیت قانون ازبین می‌رود.»».

با این حال  به تازه‌‎ گی «گروۀ دوستان کودکان» ایالات متحده و چندین کشور دیگر، اتهام‌های بهره‌ گیری جنسی کودکان در لوگر را تکان‌دهنده خوانده ‌است و خواستار بررسی‌های جدی حکومت افغانستان به ویژه دادستانی کل در این مورد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала