تحقیق: گیاهان هنگام استرس فریاد می‌کشند

© Fotolia / PraphollНа фабрике выращивания салата
На фабрике выращивания салата - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند که گیاهان هنگام قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا صداهایی را تولید می‌کنند.

به گزارش اسپوتنک، به نقل از نیوساینتیست، اگرچه در سال‌های اخیر ثابت شده که گیاهان از قدرت دیدن، شنیدن و بویایی برخوردارند اما باور بسیاری بر این است که گیاهان، موجوداتی ساکت و بی‌صدا هستند. پژوهشگران در بررسی جدیدی دریافته‌اند که گیاهان هنگام استرس، صداهایی را در هوا پخش می‌کنند. پژوهشگران باور دارند که نتایج این پژوهش می‌توانند به شکل‌گیری شاخه جدیدی از کشاورزی دقیق منجر شوند که به کشاورزان کمک می‌کند تا صدای گیاهان تشنه خود را بشنوند.

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که گیاهان گوجه و تنباکو هنگام کمبود آب و یا بریده شدن ساقه، به استرس دچار می‌شوند و صداهایی را در فرکانس‌هایی تولید می‌کنند که انسان‌ها قادر به شنیدن آنها نیستند.

در این بررسی، پژوهشگران میکروفن‌هایی را در فاصله 10 سانتی‌متری گیاهان نصب کردند و توانستند صداهایی را در برد بین 20 تا 100 کیلوهرتز ضبط کنند. به گفته پژوهشگران، حشرات و پستانداران می‌توانند این صداها را از فاصله پنج متری بشنوند. شاید گیاهان نیز بتوانند صدای گیاهان دیگر را که از کم‌آبی رنج می‌برند، بشنوند.

در مقاله این پژوهش آمده است: این یافته‌ها می‌توانند نظر ما را در مورد قلمرو گیاهان و این باور که آنها موجوداتی بی‌صدا هستند، تغییر دهند.

پژوهشگران پیش از این، ابزاری را به گیاهان متصل می‌کردند تا لرزش‌های ناشی از شکل‌گیری و ترکیدن حباب‌ها را ضبط کنند اما این پژوهش برای نخستین بار، صدای گیاهان را از فاصله دور ضبط می‌کند.

به طور میانگین، گیاهان بادنجان رومی در واکنش به کم‌آبی، 35 بار در ساعت صدا تولید کردند اما تعداد دفعات تولید صدا در گیاهان تنباکو، 11 بار بود. این تعداد هنگام واکنش به بریدن ساقه، در رومی 25 بار و در تنباکو 15 بار بود. پژوهشگران دریافتند صدای گیاهان در شرایط بدون استرس، کمتر از شرایط پراسترس است.

دانشمندان امیدوارند که توانایی ضبط صدای گیاهان، به کشاورزی‌ دقیق‌تر و بررسی تغییرات اقلیمی و گسترش خشکسالی کمک کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала