افشاگری واشنگتن پست از معلومات گمراه کننده مقام‌های امریکایی در مورد جنگ افغانستان

© REUTERS / Nikola Solicافشاگری واشنگتن پست از معلومات گمراه کننده مقام‌های امریکایی در مورد جنگ افغانستان
افشاگری واشنگتن پست از معلومات گمراه کننده مقام‌های امریکایی در مورد جنگ افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه واشنگتن پست اسنادی دولتی را نشر کرده که نشان می‌دهد که مقام‌های بلند پایه امریکایی در مورد جنگ 18 ساله در افغانستان مردم را با بیانات بیش از حد خوشبینانه، گمراه کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری افغانستان، بر اساس اطلاعات واشنگتن پست، این اسناد نشان می‌دهد که این مقام‌های بلند پایه امریکایی می‌دانستند که بیانات آنان نادرست بوده و مدارک را در مورد این که جنگ افغانستان غیرقابل برد بود، پنهان کرده‌اند.

اسناد نشر شده مبتنی بر بیش از 400 مصاحبه با نظامیان بلند رتبه و مقامات بلند پایه حکومت بوده است. مقامات در این مصاحبه ها در مورد این که چه اشتباهی در افغانستان رخ داد و چگونه ایالات متحده در منجلاب جنگ تقریباً 20 ساله افتاد، انتقادات نامحدود ارایه کرده اند.

پشیمانی عمران خان از هم‌پیمانی با امریکا در جنگ افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
پشیمانی عمران خان از هم‌پیمانی با امریکا در جنگ افغانستان

بر اساس گزارش واشنگتن پست، مقامات امریکایی به این گمان که بیانات آنان همگانی نخواهد شد، پذیرفته‌اند که ستراتیژی‌های جنگ افغانستان کاستی داشت و ایالات متحده در تلاش برای مبدل ساختن افغانستان به یک کشور با ثبات و دموکراتیک، صد ها میلیارد دالر را ضایع کرد.

این مقامات همچنان گفته‌اند که برای کاهش فساد، ایجاد یک اردوی خوب و کاهش تجارت تریاک، ایالات متحده تلاش های نه چندان خوبی را به خرج داده است.

روئسای جمهور ایالات متحده - جروج دبلیو بش، بارک اوباما و دونالد ترامپ – همه تعهد کردند که از افتادن در منجلاب ملت سازی در افغانستان جلوگیری خواهند کرد؛ با آنهم این گزارش نشان می‌دهد که حتا در روزهای نخست جنگ، مقامات بلند پایه که مسوول پالیسی ایالات متحده بودند، در مورد این که اهداف اساسی واشنگتن چه بوده و ستراتیژی برای کسب آن چگونه است، اظهار سردرگمی کرده بودند.

وزارت دفاع ایالات متحده تا اکنون در مورد این اسناد تبصره نکرده است؛ اسنادی که واشنگتن پست برای دریافت اجازه نشر آن سه سال مبارزه حقوقی کرد.

جنگ افغانستان در حدود 150 هزار کشته بر جاگذاشته که شامل غیرنظامیان، شورشیان و نظامیان افغان و خارجی می‌شود. در این جنگ تنها بیش از 2400 نظامی امریکایی کشته شده و واشنگتن در حدود یک تریلیارد دالر را در آن هزینه کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала