مجلس سنا: حلیم تنویر باید بازداشت شود + ویدئو

محمد حلیم تنویر، از سیاستمداران افغان
محمد حلیم تنویر، از سیاستمداران افغان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس سنا از حکومت افغانستان خواست تا حلیم تنویر را به دلیل اظهارات تفرقه افگنانه اش بازداشت و مورد پیگرد قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک، فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس در نشست امروز سه‌شنبه (19 قوس) این مجلس گفت که حلیم تنویر با اظهارات تبعیض‌آمیز بر علیه اقوام افغانستان که همه گل یک باغ هستند، با استفاده از نام یک قوم، تفرقه‌افگنی و شهرت طلبی کرده است.

آقای مسلم‌یار افزود:"مجلس سنا از حکومت می‌خواهد وقتی که آقای تنویر به افغانستان آمد مورد بازداشت قرارگیرد و یا از طریق پولیس انترپول خواستار بازداشت و انتقال او به افغانستان شود تا به دلیل این اظهاراتش مورد پیگرد قرار گیرد".

به گفته او، آقای تنویر با اظهارات اخیرش آجندای استخبارات بیرونی که همانا تفرقه‌افگنی میان اقوام افغانستان است را عملی کرده است.

او همچنین تاکید کرد که مجلس سنا کتباً از حکومت افغانستان خواهد خواست تا آقای تنویر را بازداشت و جهت محاکمه به نهادهای عدلی و قضایی بسپارد.

محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس نیز گفت: "متاسفانه چنین افرادی که میان اقوام افغانستان پیدا می‌شود که به منظور تفرقه‌افگنی و تنش استخدام شده‌اند؛ اما مساله مهم این‌که این افراد در داخل نظام نیز کار کرده‌اند و افغانستان را در سراشیب سقوط قرار می‌دهند."

آقای ایزدیار با اشاره به این که اظهارات آقای تنویر غرض آلود است، تاکید کرد که اگر حکومت با چنین افرادی که در گذشته نیز چنین گفتارها و کردارها را مطرح کرده‌اند، برخورد جدی می‌کرد، امروز کسی جرات نمی‌کرد بار دیگر چنین اظهاراتی را مطرح کنند..

حلیم تنویر در یکی از نشست‌های اکادمی علوم که در آلمان برگزار شده، گفته است: "اگر من به قدرت برسم اختلاط اقوام را می‌آورم، دخترهزاره را به بچه پشتون می‌دهم ختمش می‌کنم به خدا اگر بمانم".

او در بخش دیگر از این صحبت‌ها گفته که برای ختم اختلاف قومی در کشور باید رهبران قومی از میان برداشته شوند؛ "محقق و دوستم باید اوطرف شوند تا تساوی به وجود بیاید".

این اظهارات واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورده و اکثر کاربران آن را ناشی از تعصب و تفرقه افگنانه خوانده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала