قانون حمایت از کودکان در مجلس جنجالی شد/ نمایندگان باز هم به یکدیگر توهین کردند

© Photo / AF / AFمجلس نمایندگان
مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعیین سن کودکان در قانون حمایت از کودکان که چند روز پیش در مجلس افغانستان تصویب شده، در نشست امروز این مجلس جنجالی شد.

به گزارش اسپوتتنیک، به نقل از "طلوع نیوز،  قانون حمایت از کودکان در نشست روز دوشنبه مجلس پس از مخالفت‌های زیاد برخی نمایندگان با اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس به تصویب رسید.

 برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان مدعی شدند که در رأی‌گیری برای تصویب قانون حمایت از کودکان، نصاب تکمیل نبوده است و باید یک هیأت برای بررسی این موضوع تعیین شود.

 جنجال‌ها بر سر این قانون در نشست امروز مجلس به حدی رسید که برخی نمایندگان معترض طرفداران قانون حمایت کودکان را آله دست کشورهای حامی حقوق بشر در افغانستان خواندند؛ اما برخی نمایندگان موافق این قانون، مخالفان را به سوء‌استفاده از اسلام متهم کردند.

شاه وزیر تره‌خیل یک عضو مجلس گفت، برخی نمایندگان به این دلیل از تعیین سن 18 برای کودکان در قانون حمایت از کودکان حمایت می‌کنند که برای حامیان خارجی خود که در گالری‌های مجلس می‌نشینند نشان دهند که آنان بدون در نظر داشت اصول اسلامی از حقوق بشر در افغانستان حمایت می‌کنند.

  

مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
درگیری فزیکی در مجلس نمایندگان + ویدئو

آقای تره‌خیل، تعیین سن 18 برای کودکان را خلاف اصول اسلامی و ماده سوم قانون اساسی خواند و تاکید کرد که تصویب این قانون قابل قبول نیست.

اما؛ بلقیس روشن یک عضو دیگر مجلس گفت: "کسانی‌که نمایندگان را به کفر متهم می‌کنند در دهه 71 توپ و تانک افغانستان را به ایران و پاکستان فروختند و هم اکنون زمینه دخالت 46 کشور را در افغانستان فراهم کرده‌اند."

خانم روشن با تاکید بر این‌که کسانی که قانون حمایت از کودکان را غیر اسلامی می‌خوانند یک بار سر خود را به گریبان خود کنند و ببینند که در نتیجه "جنایت" آنان، هم اکنون جاده‌های کابل پُر است از کودکانی که مجبور اند کارهای شاقه انجام دهند؛ با سوء‌استفاده از اسلام سینه‌های زنان را بریدند؛ اما همین پارلمان برای آنان عفو عمومی اعلام کرد.

او افزود که مردم افغانستان نامسلمان نیستند؛ اما دیگر به تیکه داران اسلام هم باور نمی‌کنند و نیز ظلمی که در دوران جنگ مجاهدین زیر نام اسلام شده را فراموش نکرده و از حق خود دفاع خواهند کرد.

این اظهارات خانم روشن با واکنش برخی از نمایندگان مواجه شد.

طوری‌که تصاویر درون مجلس نشان می‌داد، میردادخان نجرابی بدون آن‌که صدایش شنیده شود، انگشت خود را به سمت خانم روشن نشانه می‌رفت و به او هشدار می‌داد که به مجاهدین توهین کرده است؛ ولی از آنجایی که او پیش از خانم روشن صحبت کرده بود، اجازه واکنش پیدا نکرد.

اما؛ مولوی ذبیح‌الله عتیق در نوبت خود ضمن مخالفت با قانون حمایت از کودکان، با هیجان زیاد گفت که خانم روشن به مجاهدین توهین کرد و مجاهدین به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که به این قشر توهین کند.

آقای عتیق افزود که مجاهدین افغانستان را از بلاها نجات داد و کسی نمی‌تواند در برابر این گروه صحبت کند.

اغتشاش در نتیجه این برخورد نمایندگان سبب شد که شمار زیادی نمایندگان به پا برخیزند و هرج و مرج ایجاد کنند.

زازی وطن دوست رییس دبیرخانه مجلس که اوضاع را خارج از کنترل دید به آقای رحمانی گفت که نشرات مجلس زنده است و باید قطع شود.

در نتیجه این پیشنهاد، رییس مجلس دستور قطع نشرات زنده مجلس را صادر کرد؛ اما نشرات پس از حدود 15 دقیقه دوباره از سر گرفته شد تا اینکه نمایندگان به نتیجه نرسیدند و نشست مجلس پایان یافته اعلام شد.

مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
درگیری فزیکی در مجلس نمایندگان + ویدئو
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала