تاثیر حمله طالبان در بگرام بر مذاکرات صلح در قطر

© Photoتاثیر حمله طالبان در بگرام بر مذاکرات صلح در قطر
تاثیر حمله طالبان در بگرام بر مذاکرات صلح در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حملۀ روز گذشتۀ طالبان بر بخش‌هایی از پایگاۀ نظامی در بگرام، روی روند گفتگوها میان نماینده‌گان امریکا و نماینده‌گان طالبان در قطر سایه افگنده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، برخی از منابع آگاه از این گفت‌وگوها می‌گویند که هرچند پس از این حمله در میز گفتگوها میان دوطرف کشیده‌گی‌هایی به وجود آمد، اما این کشیده‌گی‌ها به‌حدی جدی نبودند که مانع ادامۀ این گفتگوها شوند.

سیداکبر آغا، فرماندۀ پیشین طالبان در این باره گفت: «پیش از حملۀ طالبان، امریکاییان بر ولسوالی سنگین عملیات هوایی انجام دادند. کاش این خشونت‌ها نمی‌شد و گفت‌وگوها عادی به پیش می‌رفتند؛ اکنون هم آنقدر جنجال بزرگ را به بار نیاورده‌ است که مانع گفت‌وگوها شود».

بدون حضور داشت دولت افغانستان گفتگوها بی نتیجه است - اسپوتنیک افغانستان
بدون حضور داشت دولت افغانستان گفتگوها بی نتیجه است

روز گذشته (چهارشنبه، 20 قوس) هفت مهاجم طالبان بر بخش‌هایی از پایگاۀ نظامی بگرام در ولایت پروان حمله کردند – حمله‌ای که جان دو غیرنظامی را گرفت و 73 غیرنظامی دیگر را زخمی ساخت.

این حمله، صبح روز گذشته هنگامی آغاز شد که نماینده‌گان طالبان و امریکا روز پنجم گفتگوهای صلح شان را آغاز کرده بودند.

این حمله، در حدود چهارده ساعت به درازا انجامید و مهاجمان از چهار موتر پر از مواد منفجره کار گرفتند.

 منابع نزدیک به طالبان، می‌پذیرند که حملۀ نظامیان این گروه بر پایگاه نظامی بگرام، برخلاف خواست نماینده‌گان این گروه در دوحه بوده‌ است و در واقع طالبان را در تصمیم‌گیری‌ها به پنج شاخه مهم فشرده می‌سازند: گروۀ حقانی، طالبان وابسته به ملا هبت الله، طالبان وابسته به ملا محمد عمر، طالبان وابسته به ملا منصور و نماینده‌گان طالبان در قطر از تصمیم گیرنده‌گان اصلی این گروه دانسته می‌شوند.

سید اسحاق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان اظهار داشت: «امکان دارد در میان اینان [طالبان] تفاوت‌های فکری باشد و حملۀ دیروز یک کار خوب نبود. اما چون نظامیان این کار را انجام دادند یک مقدار از طرف دوحه و از طرف کویته برای شان گوش‌زد شده‌است که نباید در جریان مذاکرات این حملات ادامه یابند».

با این همه، حکومت افغانستان خواهان کاهش خشونت‌ها و تن دادن طالبان به یک آتش‌بس است.
امروز، ششمین روز گفتگوها میان نماینده‌گان طالبان و نماینده‌گان امریکا در دوحه است. منابع آگاه از این گفتگوها می‌گویند که دوطرف در این شش روز، کاهش خشونت‌ها، گفتگوهای میان افغانان و آتش‌بس از موضوعات محوری گفتگوها بوده ‌است و پیشرفتی هم نداشته ‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала