سایۀ حملۀ بگرام بر مذاکرات خلیلزاد-طالبان

© Photoسایۀ حملۀ بگرام بر مذاکرات خلیلزاد-طلبان
سایۀ حملۀ بگرام بر مذاکرات خلیلزاد-طلبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حملۀ طالبان بر پایگاه بگرام، یک بار دیگر مذاکرات صلح ایالات متحده با این گروه را زیر سایه قرار داد و سبب توقف گفتگوها شد

به گزارش اسپوتنیک زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در تازه‌ترین پیامش از «یک وقفۀ مختصر» در این مذاکرات خبر داده و گفته که طالبان باید تعهد شان به صلح را در عمل نشان دهند.

آقای خلیلزاد نوشته است که امروز در ملاقات با طالبان، وی در دیدار با نمایندگان طالبان، در مورد این حمله «ابراز انزجار». کرده است. وی در ادامه نوشته که «طالبان باید نشان بدهند که آنها علاقه و توانایی پاسخگویی به آرمان های افغانها به صلح را دارند».

آقای خلیلزاد در این توییت از یک وقفۀ مختصر در مذاکرات خبر داده و گفته که طالبان باید دربارۀ این موضوع (نشان دادن علاقه) با رهبران شان صحبت کنند.

​در حالی که دور تازۀ گفتگوها از هفتم دسمبر آغاز شده بود و این بار انتظار برای رسیدن به یک توافق بسیار بیشتر از پیش بود.

طالبان نیز توقف مذاکرات به مدت نامعلوم را تأیید کرده اند:

​ذکیه سنگین نمایندۀ مردم پروان در مجلس افغانستان به اسپوتنیک می‌گوید که طالبان ارادۀ واقعی برای صلح در کشور ندارند:

«تقاضای مردم افغانستان همیشه آتش‌بس بوده است. تا آتش‌بس نباشد، صلح آمدنی نیست. من فکر نمی‌کنم آن‌ها به این تعهد شان عمل بکنند. دولت افغانستان همیشه کوشش کرده دریچۀ صلح را باز کند، اما آنان علاقه ندارند. آن‌ها هم امتیاز می‌گیرند، زندانی‌های شان آزاد می‌شود، اما عمل انتحاری انجام می‌دهند و مردم ما ضرر میبینند».

به باور این نمایندۀ مجلس افغانستان، احتمال اینکه طالبان آتش‌بس را بپذیرند، بسیار اندک است:

«من فکر نمی‌کنم، یعنی امیدوارم نیستم که طالبان قبول کنند آتش‌بس را. اما آتش‌بس به نفع هر دو  جانب است. «امید مردم افغانستان این است که آتش بس پذیرفته شود، اما شخص من یقین ندارم که به این زودی به تعهدات صلح عمل کنند».

به گفتۀ این نمایندۀ مجلس طالبان در میدان عمل، به آنچه در مذاکرات می‌گویند تعهد ندارند.

«همه روزه همزمان با مذاکرات خلیلزاد و طالبان حملات انتحاری دوام یافت و آقای ترامپ مذاکرات را توقف داد، فلهذا چیزی که توقع مردم این است که امید است طالبان آتش بس کنند، اما طالبان در عمل باور ندارند و مشخص است که تا طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان ننشینند امکان ندارد به یک صلح دوامدار برسیم».

دور قبلی مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه در حالی جریان داشت که دو طرف از نزدیک شدن به امضای توافقنامه خبر می دادند اما، در نهایت، مخالفت طالبان با اعلام آتش بس، به نوعی مذاکرات را به شکست موقت کشاند.«زلمی خلیل زاد» در سفر جدید خود  اواخر هفته گذشته برای از سرگیری مذاکره با طالبان به کابل آمد و در دیدارهای جداگانه با مقامات دولتی و رهبران سابق جهادی، آتش بس و از بین بردن پایگاه های طالبان در پاکستان را بعنوان پیشنهاد افغان‌ها برای رسیدن به صلح دریافت کرد.

 

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала