نشست مشورتی کمیسیون شکایات با جوانب ذی‌دخل برای حل بُن‌بست انتخابات/ درگیری لفظی

© Photo / IECنشست مشورتی کمیسیون شکایات با جوانب ذی‌دخل برای حل بُن‌بست انتخابات/ درگیری لفظی
نشست مشورتی کمیسیون شکایات با جوانب ذی‌دخل برای حل بُن‌بست انتخابات/ درگیری لفظی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت،که تنها رای بایومتریکی در زمان معین آن قابل اعتبار است.
اختلاف اعضای رهبری کمیسیون بر سر اعلام نتایج انتخابات  - اسپوتنیک افغانستان
اختلاف اعضای رهبری کمیسیون بر سر اعلام نتایج انتخابات

به گزارش اسپوتنیک، نشست مشورتی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی با تکت‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی مرتبط به انتخابات، نهادهای جامعه بین‌المللی و سفیران شماری از کشورهای خارجی در کابل برگزار شده است.

این نشست به‌منظور بحث و مشوره روی چگونگی پایان دادن به بُن‌بست کنونی انتخابات برگزار شده است.

در این محفل زهره بیان رییس کمیسیون شکایت های انتخاباتی گفت: تنها راه بیرون رفت از بحران انتخاباتی تطبیق لوایح، طرزالعمل و قوانین انتخابات است.

او همچنان افزود، که تنها رای بایومتریکی در زمان معین آن قابل اعتبار است.

سپس، حوا علم نورستانی رییس کمیسیون انتخابات گفت: ۷۰۰ هزار رای باطل شده است، اما بیش‌تر از این کاری دیگر کرده نمی‌توانیم.

اسدالله سعادتی معاون دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله همچنان گفت، که ملاحظات آنان در باره آرای انتخابات ریاست جمهوری، روی پنج نکته است و درباره آن توضیحات داد.

عمر داوودزی نماینده دسته انتخاباتی محمد اشرف غنی در ادامه این محفل گفت، که کارهای کمیسیون انتخابات به پایان رسیده است و تنها موانع سیاسی در برابر اعلام نتایج این انتخابات قرار دارند.

در میانه این محفل نشست مشورتی کمیسیون های انتخاباتی به درگیری لفظی میان رییس کمیسیون انتخابات و برخی از دسته های انتخاباتی انجامید. رییس کمیسیون به دسته های انتخاباتی گفت:- "دست تان خلاص نتیجه را اعلام می‌کنم."

هفته‌ی گذشته نیز نشستی از سوی کمیسیون انتخابات به‌منظور پاسخ‌دهی به نگرانی‌های شماری از تیم‌های انتخاباتی برگزار شده بود، اما این نشست بدون هیچ نتیجه‌ای، پایان یافت.

این در حالیست، که اخیر کمیسیون مستقل انتخابات با شماری از تیم‌های انتخاباتی بر سر چگونگی اعتباردهی و ابطال حدود ۳۰۰ هزار رأی دچار اختلاف شده‌اند.

شماری از تیم‌های انتخاباتی با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر بازشماری آرا مخالفت کرده‌اند. این تیم‌ها استدلال کرده‌اند که در نخست باید حدود ۳۰۰ هزار رأی جنجالی باطل و پس از آن روند بازشماری آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات اما روند بازشماری و تفتیش آرا را در ۲۷ ولایت تکمیل کرده و تأکید دارد که نخست باید این روند در هفت ولایت باقی‌مانده تکمیل شود تا پس از آن در مورد ابطال آرا تصمیم گرفته شود. کمیسیون انتخابات همواره تأکید کرده است که پیش از بازشماری و تفتیش، نمی‌تواند آرا را باطل کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала