توقف مذاکرات میان امریکا و طالبان

© Photo / EK / EK توقف مذاکرات میان امریکا و طالبان
  توقف مذاکرات میان امریکا و طالبان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت امور خارجۀ امریکا در مورد صلح افغانستان، مذاکرات جاری صلح باطالبان را برای مدت کوتاهی به تاخیر انداخته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ در امور مصالحه افغانستان روز جمعه (۲۲ قوس) در صفحه تویترش گفته است در دیدار با نماینده گان طالبان خشم خود را در باره این حمله بیان کرده است.

آقای خلیل‌زاد گفته است: طالبان باید نشان دهند که مایل استند و می‌توانند به درخواست مردم افغانستان که صلح است، پاسخ بدهند. ما یک وفقه کوتاه می‌گیرم تا طالبان بتوانند روی موضوعات مهم با رهبری شان مشوره کنند.

آقای خلیل‌زاد با ابراز نگرانی گفته است که در حملۀ طالبان بر میدان هوایی بگرام دو فرد ملکی کشته شده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

سیداکبر آغا، قوماندان پیشین طالبان در این باره گفت: پیش از حملۀ طالبان، امریکاییان بر ولسوالی سنگین عملیات هوایی انجام دادند. کاش این خشونت‌ها نمی‌شد و گفت‌وگوها عادی به پیش می‌رفتند؛ اکنون هم آنقدر جنجال کلان را به بار نیاورده‌است که مانع گفت‌وگوها شود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز در صفحه تویترش از توقف گفتگوهای صلح امریکا با نماینده گان این گروه در قطر خبر داده است.

آقای شاهین گفته است که دیدار آخیر آقای خلیل‌زاد با ملاعبدالغنی برادر در فضای مثبت برگزار شده و دو طرف توافق کرده اند که این مذاکرات پس از یک وقفه به هدف مشوره‌های بیشتر دوبارۀ آغاز شود.

سهیل شاهین آغاز مذاکرات میان امریکا و طالبان را تایید کرد - اسپوتنیک افغانستان
سهیل شاهین آغاز مذاکرات میان امریکا و طالبان را تایید کرد

سید اسحاق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان میگوید:امکان دارد در میان طالبان تفاوت‌های فکری باشد و حملۀ آنان یک کار خوب نبود. اما چون نظامیان این کار را انجام دادند یک مقدار از طرف دوحه و از طرف کویته برای شان گوش‌زد شده‌است که نباید در جریان مذاکرات این حملات ادامه یابند.

گفتگوهای صلح امریکا با طالبان پس از سه ماه توقف به روز شنبه (۱۶ قوس) در قطر از سر گرفته شد و برخی از مقام‌های امریکایی میگویند که محور این مذاکرات کاهش خشونت‌ها در افغانستان است که با مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس دنبال خواهد شد.

پیش از این مهاجمان به روز چهارشنبه پس از دو انفجار موتر بم گذاری شده در نزدیکی میدان هوایی بگرام وارد تعمیر یک شفاخانه در محوطه این پایگاه شده و برای چندین ساعت با نیروهای خارجی به درگیری پرداختند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала