کشف قدیمی‌ترین اثر نقاشی جهان در اندونزی + عکس

© Photo / Tom Dillehayکشف قدیمی‌ترین اثر نقاشی جهان در اندونزی + عکس
کشف قدیمی‌ترین اثر نقاشی جهان در اندونزی + عکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک نقاشی از صحنه شکار ماقبل تاریخ که اخیرا در دیواره غاری در اندونزی کشف شده می تواند قدیمی‌ترین اثر هنری جهان باشد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مجله علمی«  Nature» قدیمی ترین نقاشی تصویر شده بر روی دیوار یک غار در اندونزی، شکارچیانی ماوراء الطبیعی را نشان می دهد که دارای بدنی مرکب از اجزا انسانی و حیوانی هستند.

بر اساس تحقیقاتی که در این مورد انجام شده این نقاشی متعلق به 44 هزار سال پیش است و قابلیت‌ها و فرهنگ هنری مردمان ساکن منطقه را به خوبی نشان می دهد.

این نقاشی که پهنای آن حدود 4.5 متر است حدود دو سال پیش در جزیره سولاوسی کشف شد. در پژوهشی که روز چهارشنبه 20 قوس در مجله علمی«  Nature» منتشر شد گفته می شود که این نقاشی صحنه‌ای از تعقیب جانوران توسط انسان گونه‌های شکارچی را ترسیم می کند که ابزارهایی نظیر نیزه و ریسمان در دست دارند.

گروه پژوهشی دانشگاه گریفیث در استرالیا با استفاده از فناوری تشخیص قدمت به این نتیجه رسیده اند که این نقاشی مربوط به حداقل 43 هزار و 900 سال پیش و دوران پارینه سنگی پسین است.

پژوهشگران در بخشی از گزارش خود گفتند:«براساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم این نقاشی دیواری قدیمی‌ترین اثر داستان گویی تصویری و قدیمی‌ترین نقاشی جهان است.»

چندی پیش یک نقاشی ديگر در غارهای جزیره بورنئو در اندونزی کشف شد که قدمت آن به 40 هزار سال پیش بازمی گردد. در سال 2014 نیز در یکی دیگر از غارهای جزیره سولاوسی یک نقاشی دیگر با قدمت 35 هزار ساله کشف شد.

آدام بروم استاد باستان شناسی در دانشگاه گریفیث استرالیا گفت:«تاکنون چیزی مثل این ندیده ام. ما صدها مورد دیگر از نقاشی بر دیواره غارهای منطقه را دیده ایم ولی هیچیک مثل ترسیم صحنه شکار نبوده اند.»

در گزارش گفته می‌شود مدت‌ها تصور می شد که نقاشی از اروپا آغاز شده ولی کشف آثار بسیاری قدیمی در اندونزی این فرضیه را به چالش کشیده است.

فقط در جزیره سولاوسی حداقل 242 غار و سرپناه که با ديوار نگاره‌های باستانی کشف شده و هر سال موارد بیشتری کشف می شوند.

در نقاشی که اخیرا کشف شده به نظر می رسد که شکارها خوک‌های وحشی و یا بوفالوهای کوچک باشند.

شکارچیان به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای ترسیم شده اند و پیکر آنها مثل انسان ولی سرهایشان مثل سر جانوران از جمله پرندگان و خزندگان تصویر شده است.

پژوهشگران می گویند ترسیم انسان با سر حیوانات در این نقاشی نشان می دهد که ساکنان باستانی این منطقه قادر بودند چیزهایی را تصور کنند که در عالم واقعیت وجود نداشت.

در بخش دیگری از مقاله مجله «نیچر» گفته می شود که تاکنون به نظر می رسید که یک پیکره کوچک عاجی از یک موجود نیمه انسان - نیمه شیر که در آلمان کشف شده و قدمت آن به حدود 40 هزار سال قبل باز میگردد قدیمی‌ترین تصویر از موجودات نیمه انسان - نیمه حیوان باشد.

پژوهشگران در بخش دیگری از گزارش خود می گویند:«این دیوارنگاره نه تنها ممکن است قدیمی‌ترین نقاشی جهان بلکه ممکن است قدیمی‌ترین نشانه از نحوه ارتباط و داستان گویی در عصر پارینه سنگی باشند.»

با این همه برخی دیگر از دانشمندان در قدمت این نقاشی تردید دارند و می گویند ممکن است نتیجه بارها نقاشی مجدد روی اثر اولیه باشد که احتمالا در طول هزاران سال بعد تکمیل شده است.

برخی از باستان شناسان معتقدند که نقاشی صحنه هایی که انسان را در کنار جانوران نشان می دهد حدود 10هزار سال قبل در خارج از اروپا رواج یافته است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала