دردسر پنتاگون؛ چرا امریکا فراموش کرده چطور کشتی‌های طیاره‌بر بسازد؟

© REUTERS / U.S. Navy/Erik Hildebrandtدردسر پنتاگون؛ چرا امریکا فراموش کرده چطور کشتی‌های طیاره‌بر بسازد؟
دردسر پنتاگون؛ چرا امریکا فراموش کرده چطور کشتی‌های طیاره‌بر بسازد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حدود صد طیاره در داخل کشتی، تجهیزات مدرن، اتومات‌سازی کامل و بسته مکمل "مشکلات کودکانه" – راه‌اندازی گران‌ترین کشتی طیاره‌بر اتمی در تاریخ "جرالد فورد"، رهبری امریکا از ماموریت اول نام بردند.

نگرانی مقامات امریکایی کاملا واضح است: پول مصرف‌شده برای این کشتی طیاره‌بر مثل دادن پول بر باد است، و کشتی‌های طیاره‌بر فعلی مثل "نیمیس" با این مصارف جوان‌تر نمی‌شوند.

طراحی قدرتمندترین کشتی طیاره‌بر نیروهای بحری ایالات متحده امریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد. کشتی جدید در سال ۲۰۰۵ ساخته شد. این کشتی باید در تشکیل نیروهای بحری امریکا، جاگزین نخستین کشتی طیاره‌بر اتمی "انترپرایز" که از آغاز دهه ۱۹۶۰ خدمت می‌کرد، شود.

ساخت کشتی طیاره‌بر اتمی "جرالد فورد" حدود ده سال در بر گرفت و در خزان سال ۲۰۱۳ این کشتی وارد آب شد. این کشتی بزرگترین کشتی جنگی در جهان بود.

ناسازگاری جدیدترین ناو هواپیمابر امریکایی با F-35 - اسپوتنیک افغانستان
ناسازگاری جدیدترین ناو هواپیمابر امریکایی با F-35

در نخست الزامات زیادی به این کشتی وجود داشت، این کشتی باید مجهز به دستگاه نیروی هسته‌ای قدرتمندتر از کشتی‌های قبلی، مجهز می‌شد، طیاره‌های بیشتر را باید انتقال می‌داد و مقاوم‌تر می‌بود.

طراحان از پلان تغییر این کشتی به کشتی – غیرقابل دید با استفاده از تکنالوژی استلس، صرف‌نظر نمودند – این پلان خیلی گران و دشوار تمام می‌شد.

کشتی "جرالد فورد" الی ۹۰ طیاره، هلیکوپتر و پهپاد را در خود جا داده می‌تواند. گروه ضربتی این کشتی شامل جنگنده‌های F/A-18E/F Super Hornet F-35C می‌باشد. همچنان طیاره‌های ضد الکترونیک EA-18G Growler، ردیابی رادیویی E-2D Hawkeye و طیاره‌های ترانسپورتی C-2 Greyhound شامل تشکیل این کشتی اند. علاوه بر آن، در کشتی مذکور هلیکوپترهای MH-60R/S و پهپادها نیز شامل اند.

این کشتی طیاره‌بر واقعا یک کشتی مدرن و فنی بود، اما در راه‌اندازی این کشتی تاخیرهای زیادی را شاهد بودیم. قرار بود "جرالد فورد" در سال ۲۰۱۴ وارد خدمت شود. اما بخاطر خراب‌شدن تجهیزات، این زمان به تاخیر می‌افتاد.

این نواقص درست پس از آن پیدا شدند که کشتی وارد آب شد.

آیا ایران توانایی غرق کردن ناو هواپیمابر امریکا را دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا ایران توانایی غرق کردن ناو هواپیمابر امریکا را دارد؟

متخصصان چند مشکل جدی را در سیستم پرواز و نشست طیاره‌ها، پیدا کردند.

تمام این مشکلات با انتقاد جدی به آدرس وزارت دفاع و وزارت صنعت امریکا بخاطر مصارف هنگفت در طراحی و ساخت این کشتی طیاره‌بر، راجع می‌شوند. هزینه کار‌های انجام‌شده در راستای ساخت این کشتی به ۱۳ میلیارد دالر می‌رسد که در حال حاضر ۲۲ درصد بیشتر از مصارف پلان‌شده است و همچنان رو به افزایش می‌باشد.

اکثریت کارشناسان نظامی غربی به این باور اند که چنین کشتی‌های طیاره‌بر گران‌بها و با ساختار دشوار به نیروهای بحری امریکا نیاز نیست.

به باور آنها، در صورت توسعه تکنالوژی سیستم‌های راکتی با دقت بالا، این کشتی‌های بزرگ به "اهداف" راحت برای نیروهای هوایی هوایی دشمن بوده می‌توانند. و از بین‌رفتن یک کشتی به این بزرگی با هزاران تن خدمه به ارتش امریکا ضربه‌یی مثل تلفات نظامیان امریکا در طی چند سال در جنگ افغانستان، وارد خواهد کرد.

امریکا پلان دارد ده کشتی "جرالد فورد" در طول چند دهه بسازد و این کشتی‌ها جاگزین کشتی‌های کهنه "نیمیس" خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала