دانشمندان معلوم نموده که در کدام موارد شرینی مانند الکل عمل میکند

© AP Photo / Doug Millsدانشمندان معلوم نموده که در کدام موارد شرینی مانند الکل عمل میکند
دانشمندان معلوم نموده که در کدام موارد شرینی مانند الکل عمل میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بطور عنعنوی اعتقاد بر این است که شیرینی ها به رفع افسردگی کمک می کنند. دانشمندان دریافتند که اثر قند مشابه اثر الکل است – به مقداری زیاد فقط وضعیت روانی را بدتر می کند. نتایج این تحقیق در مجله Medical Hypoteses منتشر شده است.

روانشناسان امریکایی از پوهنتون کانزاس دریافتند که قند و جایگزین های آن که بخشی اکثر از محصولات میزهای جشن را تشکیل میدهند، باعث پروسه های متابولیک، التهابی و عصبی بیولوژیکی می شوند که به عصبانیت روانی منجر میگردد.

کاهش میزان نور افتاب در زمستان و ایجاد اختلال در تناوب شبانه روزی در این رابطه به تشدید حالات افسردگی منجر می شود که به گفته تحقیق کنندگان، تا 30 درصد افراد به آن مبتلا میشوند. در بین افراد از پنج تا ده درصد در زمستان افسردگی کامل کلینیکی مشاهده میشود.

 مصرف قند مهم ترین عامل ابتلا به انواع سرطان  - اسپوتنیک افغانستان
مصرف قند مهم ترین عامل ابتلا به انواع سرطان

استفان سیل ایلاردی (Stephen S. Ilardi)، استاد دیپارتمنت روانشناسی کلینیکی و یکی از نویسندگان مقاله به نقل از انتشارات مطبوعاتی پوهنتون، گفت: "یکی از ویژگی های بارز افسردگی در زمستان، اشتهای زیاد به کاربوهیدرات ها است." و در روزهای جشن سال نو، مردم پیوسته با شیرینی های جشنی روبرو میشوند.

خطر جدید مرض شکر برای زنان مشخص شد - اسپوتنیک افغانستان
خطر جدید مرض شکر برای زنان مشخص شد

به گفته این دانشمند، امتناع از خوردن شرینی هنگام افسردگی بسیار دشوار است، زیرا شکر باعث افزایش انرژی می شود، احساس افزایش قوت و بهبود روحیه را ایجاد می کند.

ایلاردی می گوید: "شیرینی ها مانند مواد مخدر عمل می كنند. آنها تأثیر فوری بر بهبود روحیه دارند اما به مقدار زیاد می توانند اثرات مخربی بر سلامتی، افزایش التهاب داخلی و افزایش وزن بجا بگذارد."

نویسندگان نتیجه گیری های شان را بر اساس تجزیه و تحلیل طیف گسترده ای از مطالعات در مورد اثرات فیزیولوژیکی و روانشناسی مصرف قند، از جمله ابتکار حفظ سلامتی زنان و رژیم غذایی و تحقیقات بهداشتیAARP که توسط انستیتوت ملی حفظ الصحه  امریکا، کار پوهنتون های اسپانیا، اتریش و چین تائید شده، پایه گذاری می کنند.

نانِ که سطح قند خون را پائین می آورد - اسپوتنیک افغانستان
نانِ که سطح قند خون را پائین می آورد

نویسندگان اثرات فیزیولوژیکی و روانی شیرینی را با مصرف الکل مقایسه می کنند.

این دانشمند توضیح می دهند: "یک نوشیدنی الکلی در روز بی خطر است و تأثیر مفیدی بر روحیه افراد دارد، زیرا الکل کالوری خالص و انرژی خالص است. اما به مقدار زیاد بسیار سمی می باشد. وضعیت شکر بسیار مشابه است." برای جلوگیری از افسردگی، رژیم غذایی آنها باید میزان مواد مغذی مورد نیاز مغز را ارزیابی کرده و از قند اضافی خودداری کند. "

محققان دریافتند که عامل اصلی فیزیولوژیکی مرتبط با مصرف قند و تشدید اختلالات روانی نوع افسردگی، التهاب داخلی است.

ایلاردی در ادامه گفت: "وقتی در مورد بیماری های التهابی صحبت می کنیم، معمولاً به بیماری هایی با سطح بالای التهاب سیستمی مانند دیابت یا آرتریت روماتوئید فکر می کنیم. هورمون های، مربوط به التهاب، در قدم اول بر مغز تائثیر میکنند".

شکر به طور غیرمستقیم از طریق میکروبیوم انسان بر مغز تأثیر می گذارد.

"شکر تأثیر بسیار مفیدی بر انواع میکروبهای پرازیتی دارد که مواد شیمیایی تولید می کنند و باعث ایجاد واکنش اضطراب، فشار روانی و افسردگی در مغز می شوند."

نویسندگان برای مقابله با افسردگی غذاهای کم پروسس شده سرشار از مواد گیاهی و اسیدهای چرب اومیگا-3 را توصیه می کنند. در مورد قند باید گفت که مقدار روزانه نباید بیش از 25 گرم باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала