مصرف سرسام آور از بودجه کد ۹۱ در سال ۱۳۹۷

© Photo / Da Afghanistan Bank مصرف سرسام آور از بودجه کد ۹۱ در سال ۱۳۹۷
 
مصرف سرسام آور از بودجه کد ۹۱ در سال ۱۳۹۷  
 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میلیون ها افغانی از از بودجه کد ۹۱ در سال ۱۳۹۷ به دستور رییس‌جمهور مصرف شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، بودجه‌ی تصویب‌شده‌ی کد ۹۱ پالیسی بودجه ملی سال ۱۳۹۷ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون افغانی بوده است، اما وزارت مالیه بنابر «دستور رییس‌جمهور» با تعدیل سایر کدها در جریان سال مالی بودجه‌ی مصرف‌شده‌ از این کد را به سه میلیارد و ۲۰ میلیون افغانی رسانده است.

این روزنامه دریافته است که مقدار قابل توجه از بودجه ملی سال ۱۳۹۷ از کد ۹۱ به‌گونه‌ی مبهم و به اهداف نامشخص شامل کمک‌های شخصی به مقام‌های دولتی، افراد و سازمان‌های منسوب به رهبران حکومت وحدت ملی مصرف شده است. این مصارف با ۲۸۰ حکم محمداشرف غنی، رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در ۲۰ اداره انجام شده است.

یافته‌های این روز نشان می‌دهد که دست‌کم در ۹۷ حکم جداگانه‌، رییس‌جمهور و رییس اجراییه ۲۹ میلیون افغانی را به مقامات دولتی، افراد منسوب به مقام‌های دولتی و افرادی که به‌گونه‌ی مبهم «مستحق» دانسته شده‌اند، «مساعدت نقدی» کرده‌اند.

در ۲۸ حکم رییس اجراییه و ۶۹ حکم جداگانه‌ی رییس‌جمهور مستقیما واژه‌ی «مساعدت نقدی» به افراد مشخص و نامشخصی که «مستحق» دانسته شده، کار گرفته شده است. در این احکام رییس اجراییه ۱۴ میلیون و ۱۱۱ هزار افغانی و رییس‌جمهور ۱۴ میلیون و ۹۸۲ هزار افغانی را به افراد مشخص و نامشخص کمک نقدی کرده‌اند.

تعدیل غیر قانونی کدهای احتیاط بودجه  - اسپوتنیک افغانستان
تعدیل غیر قانونی کدهای احتیاط بودجه

نتیجه‌ی بررسی‌های اطلاعات روز از مجموعه‌ی داده‌های معتبر نشان می‌دهد که سایر احکام رییس‌جمهور و رییس اجراییه نیز به اهداف گوناگون از جمله کرایه‌ خانه و دفتر، تداوی افراد، سفرخرج، بهای تکت پرواز، خریداری موتر، مصارف سفر هیأت‌های دولتی و مصارف سازمان‌های شخصی و حزبی در مصرف از کد ۹۱ صادر شده است. در موارد زیادی دیگر هدف مصرف نامعلوم و یا در نادرترین مورد آن به هدف «مصارف مستوره» و «خاص» یاد شده است.

با این حال گفته می شود که ریاست عمومی امنیت ملی، اداره امور ریاست‌جمهوری، ریاست اجراییه، ریاست دفتر ریاست‌جمهوری و شورای امنیت ملی به ترتیب بیش‌ترین مصرف‌کنندگان بودجه ملی از کد ۹۱ بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала