اخترفیزیکدانهای روسی به کلید پیدا شدن جهان نزدیک می شوند

CC0 / Pixabay/Mikkehouse / اخترفیزیکدانهای روسی به کلید پیدا شدن جهان نزدیک می شوند
 اخترفیزیکدانهای روسی به کلید پیدا شدن جهان نزدیک می شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجله Astronomy Reports داده های تحقیقاتی گینادی بیسنواتی-کوگان اخترفیزیک شناس روسی، استاد دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای را که درباره امکان آزمایش مدل «پنکیک ها» به خاطر شکل گیری ساختار جهان است را به نشر رسانده است، که نتایج قابل توجهی کسب کرده است. به گفته این دانشمند: این می تواند یک پیشرفت بزرگ در فیزیک اساسی و کیهان شناسی باشد.

پیدایش جهان همانطور که دنبال می کنیم- مهمترین مشکل دانش است. اگرچه جهان در آغاز ناهمگون است، اما به گفته دانشمندان، در بدو پیدایش، از پلاسما كاملاً همگون تشکیل شده است. بیگ بنگ یا انفجار بزرگ به تدریج به گسترش پلاسمای خنک شده را آغاز کرد و این به بی ثباتی هایی که منجر به شکل گیری ساختار مشاهده شده - کهکشان ها و خوشه ها ، ستاره ها و سیارات آنها می شود، شد.

کشف سیگنال های مرموز نوری از فضا  - اسپوتنیک افغانستان
کشف سیگنال های مرموز نوری از فضا
یکی از معتبرترین مدل هایی که تبیین پیدایش بی ثباتی ها و ظهور نخستین اشیاء در مقیاس بزرگ از آنها را نشان می دهد ، مدل فیزیکدان مشهور اتحاد جماهیر شوروی یاکوف زلدوویچ است.

این مدل بر اساس فرضیه فروپاشی اولیه توده های بزرگ - ابرهای بزرگ گازی از مقیاس خوشه های کهکشانها - که به واسطه آن "پنکیک های زلدوویچ" شکل گرفته است. شکل آنها مشروط بر این است، که وقتی یک پیکره ای شکل می گیرد که با کره فرق دارد، طرف کوچکتر آن همیشه سریعتر منقبض می شود، در نتیجه «پنکیک» تشکیل می شود.

گینادی بیسنواتی-کوگان، پژوهشگر ارشد علمی، در انستیتوت تحقیقات فضایی اکادمی علوم روسیه، پروفیسور دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای انستیتوت فیزیک مهندسی مسکو دیدگاهش را چنین توضیح داد:

"ما پس از پراکندگی توسط پلاسما که به سرعت در یک لایه مسطح تحت تأثیر نیروی خود جا به جا می شود، یک راه حل تقریبی برای شکل طیف پس زمینه به دست آورده ایم".
ناتو می‌خواهد فضا را به عنوان منطقه عملیاتی جدید خود بشناسد - اسپوتنیک افغانستان
ناتو می‌خواهد فضا را به عنوان منطقه عملیاتی جدید خود بشناسد
پس زمینه باقی مانده، پرتویی است که پس از خنک شدن پلاسمای اولیه باقی مانده و به طور یکنواخت کل جهان را پر می کند. برای اخترفیزیکدانان، نوعی صفحه نمایش است که به دلیل تغییر در طیف آن می تواند وقایع دوره شکل گیری جهان را ثبت کند. اثر متقابل پرتوهای کیهانی با ماده یونیزه شده سریع انباشته شده «پنکیک» و این تنها به چنین تحریفاتی منجر می شود.

گینادی بیسنواتی-کوگان گفت:

"پرتوی پس زمینه ای که از ناحیه فشرده سازی عبور می کند از نظر شکل با سایر تحریفات ممکن کمی متفاوت خواهد بود. اگر هنگام مشاهده نوسانات پس زمینه، محاسبات من تأیید شود، این به نفع مدل زلدوویچ شهادت می دهد".

در آینده، دانشمندان قصد دارند تا طیفهای فشرده شده فله را که در هنگام شکل گیری «پنکیک» شکل گرفته، شبیه سازی کنند. این به روشن شدن شکل طیف محاسبه شده کمک می کند. افزایش حساسیت تجهیزات برای جستجوی شکل انحرافی از طیف/یکاد پلانک در مناطق محلی آسمان ضروری است، که برای مطالعه بیشتر پس زمینه مرجع و تعیین مدل برای تشکیل یک ساختار در مقیاس بزرگ بسیار مهم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала