پاسخ پنتاگون به اظهارات اردوغان در مورد بستن پایگاه های نظامی آمریکا در ترکیه

CC0 / / Здание Пентагона в США
Здание Пентагона в США - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به اظهارات رئیس حمهور ترکیه در مورد احتمال بستن پایگاه هوایی آمریکا در اینجرلیک ابراز نظر نمود.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در پاسخ به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد احتمال بستن پایگاه نظامی آمریکا در اینجرلیک می‌گوید: آمریکا تمام تلاش خود را به خرج خواهد داد تا روابط با ترکیه و پایگاه  های نظامی خود در این کشور را حفظ نماید.

طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه 15 دسامبر 2019 تهدید کرد کشورش احتمالا پایگاه هوایی اینجرلیک را خواهد بست.

نماینده پنتاگون در واکنش به این اظهارات رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: ما وضعیت نیروهای آمریکایی در ترکیه را به عنوان سمبل تعهد چند ساله ما به کار و کمک به دفاع از یک کشور متحد ناتو و شریک استراتژیک برای این کشور (ترکیه)می بینیم . وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفته است که تلاش خواهد کرد  تا ضمن تشویق ترکیه به داشتن یک سیاست سازنده تر  در مورد S-400 در سوریه، و موارد دیگر اختلافات نظز، این روابط را حفظ کند.

 

ترکیه پایگاه نظامی اینجرلیک را به روی ارتش امریکا بسته می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه پایگاه نظامی اینجرلیک را به روی ارتش امریکا بسته می‌کند

نماینده وزارت دفاع ایالات تحده آمریکا به نقش ترکیه در افغانستان ، کوزوو و عراق اشاره کرد.

رئیس جمهور ترکیه پیشتر اعلام کرد که ممکن است این انقره در واکنش به تهدیدهای ایالات متحده مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر بر ترکیه احتمالا پایگاه هوایی اینجرلیک را خواهد بست.

وی گفت، چنانچه تهدیدهای واشنگتن برای اعمال تحریم‌ها علیه انقره عملی شود کشورش میتواند فعالیت‌های ایستگاه راداری کوریجیک را نیز تعطیل کند.

اردوغان در گفتگویی تلویزیونی با شبکه «خبر» طرفدار دولت گفت:« چنانچه لازم شود می‌توانیم پایگاه اینجرلیک را تعطیل و می‌توانیم کوریجیک را هم تعطیل کنیم».

اینجرلیک پایگاه هوایی نظامی آمریکا در شرق ترکیه است که اخیرا نیز در جنگ علیه داعش مورد استفاده قرار گرفته و کوریجیک نیز ایستگاه راداری متعلق به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در خاک ترکیه است.

ترکیه بارها به تعطیلی این دو پایگاه نظامی تهدید کرده است و هر زمان که تنش‌های دیپلماتیک میان انقره و واشنگتن بالا بگیرد معمولا ترکیه متوسل به چنین تهدیدهایی می‌شود.

این در حالی است که مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه طی این هفته در واکنش به تهدیدهای واشنگتن مبنی بر اعمال تحریم‌هایی علیه انقره، به وضع این دو پایگاه اشاره کرده گفت که تصمیم به تعطیلی و بسته شدن آنها ممکن است «روی میز مطرح» شود.

ایالات متحده ترکیه را به دلیل خریدهای تسلیحاتی از روسیه نظیر سامانه S-400 که علیرغم هشدارهای واشنگتن از مسکو خریداری شده، تحریم کرده است.

در ماه‌های اخیر و در پی یورش نظامی ترکیه و حمله نیروهایش به نیرو های مدافع خلق کُرد در شمال سوریه نیز روابط میان این دو کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» به هم خورده و وارد مرحله جدیدی از تنش‌ها شد.

کمیته امور خارجه در مجلس سنای آمریکا چهارشنبه قانونی را به تصویب رساند که مورد تایید دو حزب جمهوریخواه و دمکرات است و تحریم‌های سختگیرانه‌ای را بر ترکیه و به دلیل مسئولیت آن در قرارداد خرید موشک‌های S-400 و یورش به شمال سوریه اعمال کرد.

مجلس سنای آمریکا نیز با اجماع پیشنویس قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن موضوع واقعه تاریخی«کشتار جمعی ارامنه» به رسمیت شناخته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала