آمریکا: بستن پایگاه اینجرلیک باید توسط ناتو بررسی شود

© AP Photo / Francisco Secoآمریکا: بستن پایگاه اینجرلیک باید توسط ناتو بررسی شود
آمریکا: بستن پایگاه اینجرلیک باید توسط ناتو بررسی شود     - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دفاع آمریکا در واکنش به سخنان اردوغان مبنی بر بستن پایگاه اینجرلیک گفت، اگر ترکیه در مورد بستن این پایگاه جدی باشد، این موضوع باید توسط ناتو مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، به دنبال انتشار برخی از اخبار مبنی بر تصمیم جدید دولت انقره برای بستن پایگاه آمریکایی اینجرلیک، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده در صحبت باخبرنگاران گفت: من در صحبت با همتای ترکی خود متوجه خواهم شد که اردوغان چقدر در بستن این پایگاه که محل کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا است، جدی است یا خیر.

اسپر افزود: قبلاً موضوع ترک پایگاه اینجرلیک برای من مطرح نشده است. اولین موردی که من از آن مطلع شدم خواندن آن در مقاله‌ها بوده است، بنابراین باید با همتای دفاعی صحبت کنم تا بفهمم منظورشان واقعاً چیست و چقدر جدی هستند.

ترکیه پایگاه نظامی اینجرلیک را به روی ارتش امریکا بسته می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه پایگاه نظامی اینجرلیک را به روی ارتش امریکا بسته می‌کند

رئیس جمهور ترکیه پیشتر اعلام کرد که ممکن است این انقره در واکنش به تهدیدهای ایالات متحده مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر بر ترکیه احتمالا پایگاه هوایی اینجرلیک را خواهد بست.

وی گفت، چنانچه تهدیدهای واشنگتن برای اعمال تحریم‌ها علیه انقره عملی شود کشورش میتواند فعالیت‌های ایستگاه راداری کوریجیک را نیز تعطیل کند.

رئیس پنتاگون تاکید کرد: «آن‌ها کشور مستقلی هستند، بنابراین حق ذاتی دارند تا میزبان پایگاه‌های ناتو یا نیروهای خارجی باشند یا نباشند. اما بار دیگر می‌گویم، به اعتقاد من این مساله‌ای مرتبط به ائتلاف و تعهد شما به این ائتلاف شده است، البته اگر آن‌ها درباره آنچه که می‌گویند جدی باشند»

اینجرلیک پایگاه هوایی نظامی آمریکا در شرق ترکیه است که اخیرا نیز در جنگ علیه داعش مورد استفاده قرار گرفته و کوریجیک نیز ایستگاه راداری متعلق به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در خاک ترکیه است.

ترکیه بارها به تعطیلی این دو پایگاه نظامی تهدید کرده است و هر زمان که تنش‌های دیپلماتیک میان انقره و واشنگتن بالا بگیرد معمولا ترکیه متوسل به چنین تهدیدهایی می‌شود.

ایالات متحده ترکیه را به دلیل خریدهای تسلیحاتی از روسیه نظیر سامانه S-400 که علیرغم هشدارهای واشنگتن از مسکو خریداری شده، تحریم کرده است.

در ماه‌های اخیر و در پی یورش نظامی ترکیه و حمله نیروهایش به نیرو های مدافع خلق کُرد در شمال سوریه نیز روابط میان این دو کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» به هم خورده و وارد مرحله جدیدی از تنش‌ها شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала