خودکشی کماندوی استرالیاییِ سهیم در جنایت جنگی در افغانستان

© AFP 2023 / SHAH MARAI خودکشی کماندوی استرالیاییِ سهیم در جنایت جنگی در افغانستان
خودکشی کماندوی استرالیاییِ سهیم در جنایت جنگی در افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک کماندوی ارتش استرالیا که سه سال پیش اعتراف کرده بود در جنایت جنگی در افغانستان سهم داشته است به زندگی خود پایان داد.

به گزارش اسپوتنیک، شبکه ای‌بی‌سی استرالیا گفته است که این سرباز 45 ساله هفته گذشته در نزدیک خانه‌اش در شهر باسلتون استرالیا ناپدید شد. در آخر هفته، خانوادۀ او تایید کرد که جسد این سرباز پیدا شده است.

کوین فراست یکی از صدها پرسنل در حال خدمت و پیشین نیروی دفاعی است که در دو دهه گذشته به زندگی‌اش پایان داده‌اند.

حدود 500 سرباز استرالیایی بعد از سقوط گروه طالبان در سال 2001 در ولایت ارزگان مستقر شدند و از سال 2006 تا سال 2013 در آنجا باقی ماندند.

در این مدت چهل سرباز استرالیا در افغانستان کشته شدند و 261 تن آنان نیز جراحت‌های سنگینی برداشتند. از سال 2001 تاکنون بیش از 400 عضو سابق و در حال خدمت استرالیایی خودکشی کرده‌اند.

صدها صفحه شواهد مربوط به تحقیق درباره عملکرد نیروهای دفاعی استرالیا در افغانستان، در سال 2017 میلادی در اختیار شبکه ای‌بی‌سی قرار گرفت و این رسانه‌ بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت ارزگان افغانستان کشته‌اند، منتشر کرد.

در یکی از این مدارک فوق سری که در ماه جون سال 2017 منتشر شد، عنوان شده که سربازان استرالیایی یک پسر نوجوان افغان را در سال 2012 کشته‌اند و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. همچنین این مدارک از انجام تحقیقاتی در مورد کشته شدن مردی به نام بسم‌الله با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال 2013، خبر داد.

در پی انتشار این خبرها، در اوایل سپتامبر 2017 میلادی گزارش شد که استرالیا احتمال جنایات جنگی نظامیانش در افغانستان را بررسی می‌کند اما نتایج این بررسی‌ها هنوز منتشر نشده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی که سال گذشته منتشر کرد آورده که سربازان استرالیایی مستقر در ولایت ارزگان در خلال سال‌های 2006 تا سال 2013 برای کشتن غیرنظامیان افغان بی‌باکی نشان داه‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان سربازان استرالیا پیرمرد غیرمسلحی را به گلوله بسته‌اند و مرد دیگری را در حالی که دستش بسته بوده از صخره به پایین پرتاب کرده‌‌اند.

در شانزدهم دسامبر 2013 آخرین واحد رزمی نظامیان استرالیایی افغانستان را ترک کرد. در آن زمان، تعداد سربازان استرالیایی در افغانستان به بیشتر از یک هزار و 500 نفر می‎رسید. این سربازان در ولایت ارزگان مستقر بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала