یاماموتو: شکایت‌های انتخاباتی باید از مجرای قانون رسیده‌گی شوند

عضو شوید
نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، در نشست شورای امنیت سازمان ملل در شهر نیویارک از کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان خواست که به شکایت‌های انتخاباتی از مجراهای قانونی، رسیده‌گی کنند.

به گزارش اسپوتنیک، تدامیچی یاماموتو نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، روز دوشنبه(25قوس) در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است: “انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ 6 میزان سال جاری برگزار شد، نسبت به انتخابات گذشته در افغانستان شفافیت بیشتری داشته و استفاده از دستگاه های شناخت بایومتریک رای دهندگان در تشخیص و جلوگیری از تقلب تا حد زیادی موثر بوده است”.

او افزوده است که روند انتخاباتی بدون مشکل نبوده؛ قرار بود که نتایج ابتدایی آن به 27 میزان اعلان شود، اما به دلیل حصول شفافیت و اعتبار روند انتخاباتی، به تعویق افتاده است.

 توصیه یوناما به حکومت و مردم افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
توصیه یوناما به حکومت و مردم افغانستان

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان تاکید کرده که کارشناسان فنی این سازمان و کمیشنران بین المللی از نزدیک با کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی کار کرده اند.

او از تمام دست اندرکاران انتخاباتی در افغانستان خواسته است تا اجازه دهند نهادهای انتخاباتی به صورت کامل مسئولیت شان را به شمول رسیدگی به تمام شکایات از طریق راه های قانونی و رسمی انجام دهند و”وقتی که در مطابقت با قانون به شکایات انتخاباتی رسیدگی شد، من از کاندیدان و حامیان شان می خواهم که نتیجه آن را بپذیرند.”

یاماموتو خاطرنشان کرده، وضعیت زندگی شماری از مردم افغانستان ناگوار است و هزینه بشری جنگ در این کشور هنوز هم باعث وارد آمدن تلفات زیاد به غیرنظامیان است.

وی گفت: “نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هرچه که باشد، صلح موضوع فوق العاده مهمی برای اداره جدید خواهد بود.” وی افزود: “حتی در حالی که در انتظار نتایج هستیم، تلاش ها برای صلح متوقف نشده اند.”

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان اضافه کرد، در جریان تلاش های گذشته در روند صلح، موضوعاتی چون محو خشونت، آتش بس و همچنان یافتن راه های قابل قبول برای حفظ دست‌آوردها در بخش های حقوق بشر، عدالت و حکومتداری نیز پدیدار شده است.

او همچنان افزوده است که ایجاد مکانیزم همه شمول از سوی حکومت برای انعکاس نظریات و منافع تمام اقشار مردم افغانستان به شمول زنان و جوانان در روند صلح، ضروری است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала