محب از فرارجنگجویان داعش و جنبش اسلامی ترکستان به پاکستان خبر داد

© Photo / دفتر شورای امنیت افغانستانحمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور غنی می‌گوید که ضربات سنگینی بر گروه جنبش اسلامی ترکستان و داعش در ولایات شمال شرق افغانستان وارد شده و تعدادی از آنان به پاکستان فرار کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور غنی در سخنرانی خود در دومین نشست گفتگوهای امنیت منطقه در تهران گفت: “تروریزم، افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، مواد مخدر، حمایت برخی دولت ها از بازیگران غیردولتی – که باعث بی ثباتی سیاسی در منطقه می گردد ـ تهدیداتی اند که امنیت منطقه ما و شما را متأثر می سازد.”

او افزوده است، افغانستان یکی از کشورهای منطقه است که با وجود پیشرفت‌ها در طی سال‌های اخیر، بیشترین آسیب را از ناحیه تهدیدات منطقه‌ای متقبل شده و امروزه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان نه تنها برای تأمین امنیت و استقرار یک صلح پایدار در داخل کشور، بلکه برای امنیت و ثبات منطقه نیز مبارزه می کنند.

محب تاکید کرده، حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان یگانه گزینه برای ایجاد ثبات در افغانستان بوده که این ثبات متضمن امنیت و ثبات در منطقه است و افغانستان به عنوان یک ملت و نظام برای شکست تروریزم و ایجاد صلح در کشور و منطقه خود کمر بسته است.

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور تسلیم شدن صدها جنگجوی داعشی در ننگرهار در سال جاری را با اهمیت و نمایان‌گر اراده محکم افغانستان و ظرفیت نیروهای امنیتی خوانده و گفته است که تسلیم شدن این افراد داعش، رویداد مهم امنیتی بوده و در هیچ گوشه دیگر دنیا داعش به این شیوه شکست نخورده است.

 محب تاکید کرده که طالبان در پهلوی گروه‌های تروریستی دیگر از شبکه‌هایی است که فضای عملیات تروریستی را برای سایر گروه‌های مخرب مهیا ساخته و نیز زمینه فعالیت را برای تروریستان منطقه، تروریستانی از آسیای میانه، منطقه قفقاز، جنوب آسیا، کشورهای عربی، چین، ایران و حتی کشورهای دورتر هموار ساخته است.

 گفتگوی ویژه با محب: داعش پایان یافت، ایدئولوژی‌اش نه + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی ویژه با محب: داعش پایان یافت، ایدئولوژی‌اش نه + ویدیو

او اضافه کرده است: “ما ضربات سنگینی بر گروه جنبش اسلامی ترکستان  و داعش در ولایات شمال شرق افغانستان وارد کردیم. تعدادشان متواری شدند و به پاکستان فرار نمودند، تعدادشان کشته شدند و تعدادشان نیز به طالبان پیوستند و ما ثابت ساختیم که همکار با کشورهای منطقه می‌باشیم و همکاری ما در سطح منطقه ادامه خواهد یافت.”

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور خاطرنشان کرده که افغانستان از همکاری کشورهای همسایه، منطقه و همکاران بین المللی برای رسیدن به راه حل صلح آمیز استقبال می کند و در پلان ۷ ماده‌ای صلح حکومت افغانستان، خطوط و اصول کشور در قبال صلح در افغانستان و منطقه به طور واضح بیان شده است.

حمدالله محب گام‌های بعدی افغانستان برای روند صلح را راه‌اندازی مشورت‌های منطقه‌ای، ملی، تشویق همکاران بین المللی برای گفتگو و آمادگی برای اشتراک در مذاکرت رسمی و مستقیم با طالبان خوانده، از همکاران منطقه‌ای افغانستان خواسته است تا از این برنامه افغانستان محور حمایت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала